Hem Recensioner Drama Wonder boys

Wonder boys

Wonder boys

Michael Douglas gör en gyllene roll i Wonder boys!

Professor Grady Tripp (Michael Douglas) skrev en bok för sju år sedan vars popularitet han aldrig kunnat toppa. Han ses som en föredetting av sina likar och arbetar istället med att få fram nya förmågor som lärare. Ett utsiktslöst harvande i vardagen med samma ingredienser varje dag.

Men en helg så samlas allt som han knuffat framför sig på samma plats och det är dags att ställa sig upp med ryggen rak. En uppgift som kommer visa sig svår, speciellt då Tipp’s förläggare Crabtree (Robert Downey Jr.) samt studenten James Leer (Tobey Maguire) tränger sig på och tar en varsin hand efter att Tipp’s gett dem ett varsitt finger. Det blir en hektisk helg med många oväntade svängar, polisen dras in, en hund råkar illa ut och en mystisk man vid namn Vernon återkommer flera gånger för att hämta sin bil – som Tipp’s är rätt så säker på att den faktiskt är hans.

”Wonder boys” är en härlig dramakomedi från det fördolda. Med sin starka rollbesättning i den rutinerade Douglas, en apatisk ungdom i Maguire och en excentrisk och sexuellt frisläppt Downey Jr. som påminner oss om hans senare privatlivs nedgångna sätt tillsammans med Frances McDorman, Katie Holmes, Rip Torn och Richard Thomas i släptåg så blir det aldrig tråkigt eller misslyckat på grund av någon skådespelare.

Regissören Curtis Hanson lyckas skapa en realistisk atmosfär i en orealistiskt händelsefull helg där ansvarsbördan vuxen/ungdom växlas fram och tillbaka. Det är mystrevligt att se Douglas och Downey Jr. smyga omkring på gräsmattor i äppelknyckarstil eller Maguire som en apatisk borderline-psykotisk ungdom med alldeles för många tankar i huvudet, en person som fascinerar och skrämmer sin omgivning alltsomoftast.

Tyckte du om ”Döda poeters sällskap” för dens litterära inblandning så kommer du även att gilla ”Wonder boys”. Många likheter finns att finna, med en lättsammare ton som genomströmmar hela filmen jämfört med Robin Williams lärare, där bergochdalbanan som vanligt gick på maxfart. Som en mix av ”Döda poeters sällskap” och den senare ”Ghost writer” skulle jag nog våga mig på att beskriva ”Wonder boys” som, fast ändå en film i en klass för sig själv. Ett på pappret tråkigt tema som med glimten i ögat verkligen inte lever upp till de teoretiska föreställningarna jag fick från att läsa på fodralets baksida.

En given fyra i betyg för starka huvudroller med ett starkt skådespelarteam som vid den här tiden inte var förknippade med varken Spindel eller Järnmannen (Iron man). Lätt bortglömd eller undanflyttad i hyllorna både i affärer och hemmet på grund av sitt ganska trista utseende och tema, det går ju inte att göra så mycket med det. L.A. Confidential-regissören Curtis Hanson lyckas dock foga ihop en kvick vältajmad och intressant film efter Michael Cabon’s novell. Karaktärerna lever, miljöerna är passande det litterära temat och humorn lämnar aldrig dramat ifred utan de går hand i hand precis som Douglas, Maguire och Downey Jr.