Why Stop Now

En halvrolig grej hände på väg till rehab…


Eli är pianotalangen som ska skjutsa sin mamma till rehab bara ett par timmar innan hans livs viktigaste audition är planerad. Lyckas han med sin tighta men genomtänkta förmiddag så har han ett stipendium på en skola i Boston och en mor på bättringsvägen samma eftermiddag. Misslyckas han så kanske han hamnar hos en bitter droglangare som översättare under en hetsig drogtransaktion. Tillsammans med sin mamma.

Självklart går det inte som planerat och istället för att segla in på piano-audition så hamnar Eli tillsammans med sin morsa hos langaren Sprinkles (Tracy Morgan). Och eftersom Penny, mamman, är skyldig honom pengar anlitar han dem under dagen för att utföra diverse uppdrag. Eli, som blir allt mer stressad ju närmre spelningen vi kommer tappar mer och mer av sitt inledande lugn i jonglerandet av sitt spretiga sällskap. Tills han tas tillbaka till det amerikanska inbördeskriget, mitt i stadskärnan och där finner ett lugn i den fagra Chloe (Sarah Ramos).

Komedi, drama och romantik är det som filmmakarna försöker kränga till oss i Why Stop Now. Och det är bara en av de tre som lyckas. Dramatiken. Inte för att det är en särskilt dramatisk film, men för att det går att relatera till personerna. Why Stop Now ligger trots att den har en mängd osannolika karaktärer att erbjuda, väldigt nära verkligheten och det är dess stora styrka.

Why Stop Now DVDEisenberg är knappast en av mina favoriter när det kommer till unga män inom film. Precis som Michael Cera så har han en rutin och den används i varje film, hur bra det blir beror bara på hur bra han passar in. Just här fungerar det men det är genomskinligt. Eisenberg har inte en chans att komma undan gentemot Melissa Leo, som verkligen får till den galna mamman ohyggligt bra. Så bra att jag inte kan tycka om henne och att jag hela tiden hoppas att hon ska försvinna, precis som Eli gör i filmen. Tracy Morgan, som är den komiska talangen, får bara till ett fåtal träffsäkra kommentarer och det är synd tycker jag, för han är rolig. Precis som Eisenberg så är det ingen skillnad på honom här och i andra produktioner, förutom att han bär på en käpp som senare kommer att förklara hur han kom att bli droglangare istället för “framgångsrik”.

Filmen spelas upp under en förmiddag och det är den enda tid vi har till att lära känna alla karaktärerna. Det är menat att vara ett antal stressiga timmar där väldigt mycket händer på samma gång. Till en början går det bra, förutom ett par logiska misstag, men senare så blir det mest en radda uppställda problem med direkt följande lösningar som aldrig engagerar. Undantaget i den unga Nicole, som är Elis lillasyster och spelas fenomenalt av Emma Rayne Lyle. Hennes berättelse tycker jag är mycket värd men tyvärr får den inte tillräckligt mycket tid till att utvecklas.

Why Stop Now är hyfsat sevärd eftersom det är en rätt så annorlunda film men för drama och komedi inte ett förstaval. Den har sina ljusare stunder men hankar sig oftast fram på repetitioner och långa transportsträckor. Ibland är scenerna så långa att man hunnit tröttna halvvägs in, ibland är de mer fartfyllda, galnare och roligare precis i den stil jag hade hoppats hela filmen skulle hålla. Allra värst är den meningslösa romansen som blommar upp och verkligen stör hela filmens tempo. Det är en film av två relativt orutinerade regissörer (Phil Dorling & Ron Nyswaner) från ett manus som nog hade gjort sig bättre i bokform eller från originalformatet, som kortfilm.

INGA KOMMENTARER