Steven Spielberg's War Horse

Spielberg briljerar än en gång.


De flesta är vana med att så fort Steven Spielbergs namn dyker upp så är det värt att se, speciellt om han står listad som regissör. War Horse är inget undantag och verkligen en oväntat gripande film till och med för mig, som inte kan säga att jag är särskilt intresserad av hästar eller hästfilmer. Med attraktiva bilder som avlöser varandra från slitet på landsbygden till krigsscener mitt i första världskriget så är War Horse en njutbar upplevelse du förmodligen kommer tycka väldigt bra om. Oavsett vilka förutsättningar du startar filmen med.

Till en början så följer vi familjen Narracott, där den halvt försupna krigsveteranen och fadern Ted (Peter Mullan) ställer sig stark i en budgivning mot finansmannen och även Narracott’s hyresvärd Lyons (David Thewlis). Det kostar honom dyra pengar men han vinner och för många guineas fattigare och en häst rikare vandrar han hem igen med huvudet högt. Ja, tills hans fru Rose (Emily Watson) får reda på priset och att hästen inte ens är verkar värdig att bli ett duktigt dragdjur. Lyons kommer snart på besök för att inkräva hyran. För att få ihop pengar till nästa säsong blir familjen tvungna att plöja och så i stenfylld mark med hjälp av sin till synes odugliga häst. Familjens son Albert (Jeremy Irvine) tar sig an uppgiften och ger sig fan på att åkern ska plöjas med hjälp av Joey (hästen), som visar sig vara en bättre arbetare än någon kunnat ana.

War HorseNär det senare står klart att trots allt hårt arbete så blir inte ettplusett tre och fadern Ted tvingas sälja hästen som nu blivit en familjemedlem. Albert tar förlusten av sin vän väldigt hårt när han ser Joey indragen i det tidiga 1900-talets blodiga inledning. Till skillnad från Albert så slutar vår resa inte där, utan har knappt påbörjats då vi nu istället bjuds in att följa människorna runt om Joey, deras öden och liv, hur allt vävs ihop i ett krigshärjat Europa – där både mänsklighet och grymhet får plats. Någonstans i bakgrunden finns dock alltid Alberts närvaro och han kommer aldrig att sluta leta efter sin nobla springare.

Att Steven Spielberg är en av världens framgångsrikaste filmregissörer, manusförfattare och producenter är väl ingenting jag behöver gå igenom. Hans filmer är roliga och gripande berättelser som när man väl börjat är svåra att sluta titta på, nyskapande i stor-Hollywoodformat, från E.T, Jurassic Park, Schindler’s list, Indiana Jones och många fler och nu även War Horse. Här är det samma bombastiska bilder i de sammanhang som Spielberg hanterar bäst. Främst glänses det under filmens senare delar där vi befinner oss mitt i krigets ingenmansland och det verkligen boomar och smäller i högtalarna samtidigt som Spielberg’s bilder gör oss delaktiga i filmens centrum.

Men det är inte bara Spielbergs talang för att få till filmerna som han vill ha dem (och vet att andra vill ha dem) utan berättelsen i grunden är en av den starkare sorten. Michael Morpurgo står bakom originalidén som gavs ut i bokform, då i ett förstapersonsperspektiv från hästen Joey vilket vi lyckligtvis slipper känna av alltför mycket nu. Men personligheten hos hästen finns där och ibland antar Joey en form av osjälviskhet som jag inte vet om man får se alltför ofta hos hästdjur. Det är rätt lätt att börja tänka på Black beauty, men det är nog mest för att det är den enda kända hästen jag känner till.

War horse låter, om du inte läst något annat om den, som en romantiskt lagd film om en häst och dess ägare. Och det är det också. Det du bör tänka på innan du avfärdar den som en film som inte är något du gillar är att den innehåller lite av allt som Spielberg tidigare har gjort sig ett namn genom. Berättelsen är tilltalande, personerna otroligt välspelade av precis alla medverkande, det är sorgligt och glatt omvartannat samt spännande med ett rätt givet slut. För att få plats med allting så är War Horse lång, en bra bit över två timmar – men det känns ändå inte som om att det gått mer än en timme när filmen är slut. Eftersom det är så otroligt bra berättat.

Se War Horse, det är en riktigt bra film som skapats med finess. Steven Spielberg vet precis hur han ska berätta en god historia och får all hjälp han behöver av en genomgående fenomenal insats av alla både framför och bakom kameran. Ett givet högt betyg, alla mina förväntningar införlivades med plus i kanten.

INGA KOMMENTARER