Do You Like Hitchcock? Packshot DVD Sverige

Tycker du om Hitchcock?


Om du gör det, så kanske du kan hitta alla referenser som Dario Argento bakat in när han både hyllar och imiterar spänningens krönte mästare. Jag kan avslöja att den voyueristiska Rear Window och thrillern Strangers on a train är de tydligaste influenserna, och trots att Argento med hjälp av dessa får till en spänningsfylld film, så når han inte riktigt ända fram.

När vi först träffar Giulio (Elio Germano) är han inte mycket mer än en liten parvel och givetvis en nyfiken sån, som alla parvlar är. Efter att ha bevittnat ett underligt möte mellan två nunnor genom ett litet fönster på en bod kan man tycka att han borde ha lärt sig en läxa, eftersom han tvingas fly för livet, men… inte Giulio. I vuxen ålder, nu filmstudent med en förkärlek för Hitchcock står han fortfarande och kikar genom fönster på klassiskt peeping-Tom-manér, motivet han beundrar är en ung kvinna, grannen Federica (Elisabetta Rocchetti) som gärna tar av sig och valsar omkring naken i vardagsrummet. Ovetandes om sin hemlige beundrare.

En dag står det en ambulans parkerad utanför på gatan och Giulio’s intresse väcks då han får nys om att det är Federica’s mor som ligger i den. Ännu mer intressant, hon har blivit mördad. Giulio har redan börjat falla djupare in i en Hitchcockiansk fantasivärld och börjar genast måla upp scenarion tagna ur Hitchcocks filmer som han är fast besluten att ta reda på huruvida de stämmer eller inte. Ett beslut som antingen gör honom till en redig vardagshjälte eller blir något han bittert kommer ångra då han återigen, precis som i unga år, doppat näsan alltför djupt i det blöta.

Dario Argento är inte direkt en filmmakare vars filmer jag ser fram emot om jag ska vara helt ärlig. Hans filmiska stil är snygg bildligt och han vet hur man visar styggelser på bästa sätt med kameran, men berättelserna är sällan upphetsande eller något jag ens lägger på minnet. I Do You Like Hitchcock? så överraskas jag däremot då både Argentos stil får plats (tillsammans med Hitchcocks) samtidigt som det berättas något som faktiskt får mig att följa med hela vägen. Det är inte direkt en fantastiskt omvälvande thriller som skräms eller en svår gåta att lösa men den innehåller väldigt mycket som är värt att vila ögonen på.

Ett mysterium byggs upp och det görs ovanligt effektivt. Samtidigt är det diskutabelt hur viktigt mysteriet är eftersom ett annat återkommande och ännu mer intressant tema ständigt tycks återvända för att försöka stjäla lite rampljus. Do You Like Hitchcock? handlar inte bara om ett mord och en mördare i klassisk stil utan även om Giulio och hur han fungerar, skickligt porträtterat från ett psykologiskt perspektiv. Dessa teman går hand i hand filmen igenom och möts i en avslutande scen som jag personligen minns som något väldigt positivt och genomtänkt.

Men trots att innehållet är väldigt positivt jämfört med de flesta Argentofilmerna jag sett så är det inte en film som rycker med och får mig att verkligen involveras. (Jag har nog missat de bästa Argentofilmerna.) Mycket av det här beror på det dåligt tillrättalagda ljudspåret som inte alls känns naturligt, det är rätt hemskt faktiskt. Och även på grund av det aningen sega berättandet som inte tillåter att det blir sådär spännande som jag vill ha det. Do You Like Hitchcock? är en film som tåls att ses men som inte kommer få dig att häpna. Mervärde fås om man både gillar Hitchcock och Argento, men även om man bara är förtjust i en av dem. Oavsett vilken.

En blek trea blir mitt betyg och om jag inte minns helt fel så tror jag att det är det högsta betyget en Argentofilm fått på Film För Alla hitills. Förhoppningsvis blir det ändring på det i framtiden. Den som lever får se.

INGA KOMMENTARER