Hem Recensioner Dokumentär This is not a...

This is not a film

This is not a film

En stillsam protest från vardagsrummet.

6 år i fängelse och 20 års yrkesförbud blev domen för Jafar Pahani, den iranske regissören som belönats med priser för filmerna Offside, Den vita ballongen och Dayereh. Alltid politiskt influerad med en annorlunda (för att vara iransk) vinkling på sina filmer. 2009 greps Pahani första gången och förbjöds då att lämna landet. Det tog inte lång stund innan han återigen ansågs vara en nagel i ögat på den iranska regimen och 2010 återsågs de i förhörscellen igen. Den här gången kom inte Pahani ”undan så lätt” (för att förenkla det hela) och strax innan julafton samma år så hade hans friheter begränsats ytterligare.

Här visar Pahani att han är en naturkraft inom sitt område. Lusten att skapa har inte lämnat honom men tristessen i husarresten tycks påverka motivationen. Genom att bjuda in vännen Mojtaba Mirtahmasb skapar han möjligheten att återigen få göra det han vill, om än i reglerad form. Kryphålen i domen som avkunnats är uppenbara och Pahani använder sig av dem flitigt i hopp om att inte skapa en film, därav den luddiga titeln. Han berättar bland annat om en film som aldrig gjordes och förklarar dess scener och tänkta bilder med mera. Samtidigt så får vi lära känna mannen bakom straffet och den något okända kontroversen genom vardagligare sysslor som tekokning och andra allmännt husliga bestyr.

Det låter kanske inte som något särskilt spännande nu när du läser om det och det kan jag meddela att till ytan så är det inte det heller. För den påläste kring Pahani säkerligen en insyn och chans till ökad förståelse, sympatiskt medhåll genom nickningar och efterföljande diskussioner om offörrätten som begåtts, men utan att veta hur filmen tog sig till Cannes filmfestival, vad som ledde fram till Pahani’s gripande den första och andra gången samt vem han var, vilka filmer han gjorde och hur de har påverkat Iran och omvärlden så är det här i alla bemärkelser inte en film utan mer en hemvideo i bra kvalitét.

Jag kan erkänna att jag inte är någon kännare kring Jafar Pahani utan att skämmas och jag har inte sett de flesta av hans filmer i sin helhet. Det jag kan utröna är att det finns en enorm skaparglädje i mannen som tvingats att sluta skapa. This is not a film blir en form av terapi genom linsen på en iPhone och som nämnt en mer avancerad kamera också. Berättarglädjen sprudlar när Pahani läser upp manus till en film som inte fick spelas in (som jag gärna skulle se) och det här är även en presentation av en man som verkligen inte tycks förtjäna att sitta sex år bakom lås och bom, för att sen omskola sig eftersom han bannlysts från sitt valda yrke.

This is not a film är ett viktigt dokument för omvärlden. En personlig seger och en lyckat framförd politisk protest men inte särskilt spännande i sig själv. Något av en oldschoolversion av vad som skedde på Twitter när den Arabiska våren bröt ut och världshändelser rapporterades direkt i realtid ohämmat och utan censur. Jafar Pahani gör något liknande från sin situation, med sin kreativa kraft som driv och resultatet blir effektfullt om än i mindre skala än revolution-via-socialamedier. Jag tvivlar starkt på att Jafar Pahani kommer att kunna hålla sig till de restriktioner som han fått, i någon form eller annan så kommer hans filmer att dyka upp igen, under pseudonym, i rak protest som sig själv eller ytterligare filmer från vardagsrummet…