Hem Recensioner Action The Veteran

The Veteran

The veteran

En lovande film som inte klarar sig hela vägen.

Robert Miller (Toby Kebbel) är en hemvändare som sagt upp sig från sitt militära uppdrag i Afghanistan. Han återvänder till ett England som verkar tomt på folk och till synes styrs av de lokala gängen. Han har precis som många andra veteraner svårt att hitta någon vettig sysselsättning och minnen från kriget gör inte hans vardag enklare.

Efter att ha tackat nej till erbjudande om jobb hos den lokala gangstern Jones (Ashley Bashy Thomas) så visar sig ytterligare möjligheter genom gamla kollegan Danny (Tom Brooke) från det militära. Han och hans bror Chris (Tony Curran) behöver hjälp att spana på ett gäng misstänkta terrorister som agerar i krokarna och ingen bättre än en härdad, systematisk ex-militär för jobbet. Miller börjar arbeta åt den namnlösa organisationen och han lyckas imponera stort på sina nya arbetsgivare.

Men det kommer visa sig att Robert trots sina ädla avsikter inte riktigt vet vad han håller på med. Ett nät av konspirationer och intriger uppenbarar sig och alla grupperingar som han stöter på verkar dra åt varsitt håll för att få ut det mesta till den egna ideologins fördel. Samarbeten över gränserna brukar ju inte vara något sällsynt i spionthrillers och det visar sig även i ”The veteran” där Robert hamnat i mitten och inte delar någons speciella framtidsplaner. Det hade varit bättre om han hade fått jobb på ASDA.

Tycker du om spionfilmer där skuggning av misstänkta och snitsiga inbrott är ett par av favoritingredienserna så är ”The veteran” helt klart en lovande film. Roberts arbetsuppgifter går ut på att följa efter och vi följer efter honom, tills det inte finns någon mening med det hela längre. Då svänger Matthew Hope’s (manus & regi) film rakt ned i diket efter att ha byggt upp en ganska ordentlig intensitet och än högre förhoppningar kring ett potentiellt hjältemässigt avslut.

Det är realistiskt om än alldeles för avskalat. Som betraktare kommer du förmodligen att känna dig (som mig) något utelämnad eftersom motiv nästan helt saknas för både de ”goda” och de ”onda”. Massvis av händelser spelas upp på rad utan något vettigt sammanbindande berättande och allting cirkulerar kring Robert, som förverkligas till sin spets av Toby Kebbel, men dras ned i fördärvet av en dåligt planerad film.

För när du har sett klart ”The veteran” så kommer du förmodligen att fråga dig ”Varför?” av ett antal olika anledningar. Matthew Hope har skrivit ned en ganska upprepande men intressant historia om en man som kommer tillbaka från ett krig som beskrivs som meningslöst. Han låter huvudrollen kämpa (om än väldigt vagt beskrivet) mot lite posttraumatisk stress för att kunna infria en tanke kring ett besinningslöst avslut, som jag tycker mer beskriver problem i att runda av ett manus som omöjligt kan ha varit färdigt.

En bihistoria till handlingen finns självklart med och handlar om Fahan och hans lillebror Ryan som är en av Jones’s lakejer. Det här ska vävas samman med konspirationerna hos Roberts arbetsgivare samtidigt som en av världshistoriens mest oavslutade romansmöjligheter avfärdats genom att helt sonika plocka bort personer ur filmen. För det verkar vara Hope’s sätt att runda av, han tar bara bort de överflödiga rollerna utan att de är färdiga och låter historien rulla vidare. Det här händer inte bara en gång, utan två. Rätt makalöst.

Och det är synd att det blivit såhär, för Hope’s regikunskaper verkar bättre än hans manusfärdigheter, de mer genuint militära trovärdigheterna kring Millers person misstänker jag att de kommer från Robert Henry Craft, en f.d militär som samrått med Hope… Det är snyggt filmat, rörligt och dynamiskt och bilderna och miljöerna kring Robert Millers person avslöjar vilken typ av människa han är. Det är Millers film men det räcker ju inte att skapa en stark huvudroll med rätt skådespelare om resterande delar inte passar in.

Ett alldeles för dåligt manus som inte bjuder på någon förståelse kring personerna förutom Robert Miller. Ett otroligt dåligt avslut på filmen som mer liknar Uwe Boll’s ”Rampage” än den film som det här var under den första timmen. För många luckor i berättandet, för många inblandade totalt och för många borttrollade biroller ger mig inget annat väl än att dela ut ett bottenbetyg med två ganska ledsna pingviner. ”The veteran” är till en början riktigt intressant men någonstans har det verkligen gått helt åt helvete för det är inte samma film längre när den är slut.