The Roommate

Vakuumförpackad (o)psykologisk thriller…


Rebecca är den perfekta rumskamraten. Hon lånar gärna ut sina designerkläder, ringer ofta och kollar hur du mår och hon är väldigt intresserad av dina problem. Men alla uppskattar inte sådan omtänksamhet, en av dem är Sara, som vid skolstarten flyttar in med Rebecca för att bo i en studentkorridor som är mer öde än den torraste öken.

Du vet säkert redan vad ”The roommate” handlar om eftersom den här filmen gjorts många gånger förut, i andra miljöer. Två collegestudenter bor tillsammans för första gången och lär sakta känna varandra, den ena är en utåtriktad glad tjej (Sara, spelad av Minka Kelly) och den andra är en introvert loner (Rebecca, spelad av Leighton Meester). De har några personlighetsdrag gemensamt och ett varsitt förflutet som kommer flyta till ytan lika snabbt väskorna packas ur i studentrummet. Så fort de anpassat sig till sin nya situation påbörjas en drastisk förändring hos den ena kvinnan, som då påverkar den andra väldigt negativt.

The roommateVarenda typisk detalj som brukar finnas med i den här typen av psykologiska thrillers redovisas kronologiskt precis som vanligt, helt utan överraskningar och med några handlingsstödjande biroller i utkanten samt en romantisk utveckling för huvudrollsinnehaverskan. Det är så typiskt det bara kan bli. Med endast ett fåtal kritiska scener och ett rätt så spännande avslut erbjuder inte ”The roommate” mer nerv än ost på vitt bröd till frukost gör.

Dansken Christian E. Christiansen har utsetts till regissör för “The roommate” och han gör det han kan av filmens torra och förutsägbara manus (Sonny Mallhi’s debut). Han lyckas tyvärr inte få liv i varken birollerna eller de intressantaste rollerna Rebecca och Sara under någon scen i filmen. Otroligt synd, eftersom de egentligen borde stå för en kuslig atmosfär som istället kan liknas vid de tråkigaste scenerna i en collegekomedi. Leighton Meester och Minka Kelly orkar inte hålla upp den här filmen ovanför ytan och deras prestationer når sin topp vid en liten grad mystik och stannar sen där, mest beroende på det övertydliga manuset, men även på grund av att allt kring “The roommate” skriker spoiler. De hade aldrig en chans.

Inte heller miljöerna eller dialogen är särskilt intelligent och utmanande, det som finns bakom ridån för varje roll yttras alldeles för snabbt och scenerna avlöser varandra i ett tråkigt slött tempo där transportsträckorna tar mest plats och inte ens de mest Psycho-inspirerade bitarna klarar av att bli nerviga. Jag syftar främst på en duschsekvens där en av Sara’s väninnor spelad av Aly Michalka (från Easy A) duschar och blir överfallen. Trots att det är en av de få scenerna i filmen som har möjlighet att bli riktigt intensiv så klarar den inte av att nå fram ordentligt, terrorn blir inte mycket mer än en släckt taklampa och hotbilden som Michalka utsätts för är en nedbrottning och ett muntligt hot…

”The roommate” är en tråkig thriller med ganska gott utvecklade karaktärer men utan atmosfären som krävs för att hålla handlingen ens måttligt spännande. Skådespelarna gör vad de kan efter förmåga men Minka Kelly och Leighton Meester borde nog satsa på sina tv-seriekarriärer (Nya Charlie’s angels och gamla Gossip girl) istället för filmroller, baserat på den här filmen så har ingen av dem vad som krävs, i alla fall inom thriller-genren. Bäst är Billy Zane som en sliskig designlärare, även Cam Gigandet gör en rätt så bra roll som Sara’s nyfunna pojkvän. En av de bästa rollerna jag sett Gigandet i, även om den är ganska liten så slår det hans bartender i Burlesque och rollen som Micah i Easy A på fingrarna. Kanske inte säger så mycket…

Helt klart en film som kan skippas, en färglös porträttering av schizofreni/borderlinebeteende i collegemiljö som inte kommer skrämma någon förutom dem som ramlar ur soffan efter att de somnat från filmen någonstans mot mitten…

Pluspoäng för blurayutgåvan som är trevligt utformad med extramaterial kring kläderna, det hastigt överdrivna titulerade ”Next generation of stars” som jag inte riktigt håller med om samt MovieIQ, Making of och kommentarspår.

INGA KOMMENTARER