Hem Recensioner Tv-Serie The event ...

The event – The complete series

The Event - The complete series

Ytterligare en serie för den konspirationstörstige.

Vad skulle du göra om din flickvän blev kidnappad strax innan din blivande styvpappa styrde planet som försvann spårlöst under ett terrorattentat mot presidenten? Ungefär samtidigt som du blivit anklagad för ett brutalt knivmord ombord på ett lyxigt kryssningsfartyg?

Det finns några alternativ att välja på, men du kan inte gå till polisen, du har ingen att anförtro dig till och folk omkring dig verkar förändras i en rasande takt. Helt plötsligt går det inte att lita på någon. Antingen kryper man in under ett bord och drar upp benen till magen, fäster tummen i munnen och gråter en skvätt. Eller så gör man som Sean Walker – ger sig fan på att reda ut sanningen.

Han har 22 avsnitt på sig som rymmer 14 timmars konspirationsbaserad tv-serie med science-fiction och thrillertema. Med hjälp av producenterna bakom flertalet tidigare framgångsrika serier som ”24”, ”Las Vegas”, ”Medium” med flera är det inte konstigt att ”The Event” lockar och fångar sin publik med lättsmälta och pedagogiskt korrekt uppbyggda avsnitt som alla ser exakt likadana ut. Inledningen med en återblick från det förra avsnittet och tillhörande krok för att fånga intresset från dig som tittar (rätt ointressant när man tittar på dvd’erna) följt av avsnitt som alla kryddats med konspirationer, drama, kärlet, lögner, svek, politik, science-fiction och faktiskt ännu mer än så. ”The Event” innehåller i stort sett allt som det går att trycka in i en serie förutom komedi.

Därför fungerar ”The Event” bra trots att de två ledande (till en början) huvudrollerna är riktigt ojämna skådespelare. Jag syftar på Jason ”Sad looking dude” Ritter och Sarah Roemer som spelar rollerna Sean och Leila, kärnan till seriens inledning och ett par av de många personer som kommer utgöra större delen av seriens utveckling. När de inte syns tillsamman i bild är de tolererbara, men som det starka kärleksparet tycker jag mig inte se någon som helst kemi som fungerar. I de actionladdade sekvenserna gör de väl ifrån sig, specieltt Jason Ritter som utsätts för gott om action. Roemer har större del i den familjepolitiska rollen, där hon söker svar både kring framtid och det förflutna.

Det känns svårt att förklara den här serien och allt den innehåller i en enda text, men förenklat så ställs mänskligheten på spel och vår ras utmanas av både vår våldsamma historia, oförståendet för det annorlunda och även ett annat mer fysiskt hot som finns bortom stjärnorna. Överlag ett upprepande per avsnitt kring konspirationer inom familjer, politiken, rörelser och över dess gränser. Parallellt berättat med tre huvudsakliga personer som följs. Det är Sean Walker som jag nämnt, samt USA’s president Elias Ramirez (Blair Underwood) som inleder starkt men får svårare och svårare att spela en roll som allt annat känns trovärdig. Sen min favorit som också är den starkaste moraliskt drivna rollen i Sophia Maguire (Laura Innes) tillsammans med sin gruppering.

Det är de huvudsakliga rollerna som tar ”The event” framåt, men i bakgrunden finns det en mängd olika mindre roller, som Christina Martinez (Lisa Vidal) presidenthustrun med hemligheter, James Dempsey (Hal Holbrook) som en mastermind i bakgrunden, Vicky Roberts (Taylor Cole) i en ex-CIA-gone-rogue också hon med hemligheter plus en hop skådespelare vars största problem är lojalitetsfrågan, där innefattat för att nämna ett par stycken: Scott Patterson och Ian Anthony Dale.. Alltså väldigt många olika inriktningar som skapar en stor variation i serien och är en av de största anledningarna till att jag orkade plöja igenom alla avsnitt. Konceptete är lyckat och det är enkelt att trycka fram nästa avsnitt för att få reda på hur det gick sen.

Utseendemässigt är ”The event” amerikanskt till minsta molekylen och det är väl vad vi förväntar oss. Utsvävningarna från mallen är få och det som utlovas levereras. Jag tyckte att det var alldeles för många upprepande element, för mycket outlämnande dialoger där konceptet ”Vi tar det sen.” (vilket de aldrig gör) lämnade mig som tittare undrande och besviken att manusförfattarna inte kunde komma på några andra knep för att skapa mystik.

”The Event” är en kompetent science-fiction-serie med vissa utmanande ideér och väldigt mycket action. Tillräckligt många starka karaktärer att involvera sig i för att det ska hålla hela vägen men inte tillräckligt varierande i avsnittens uppbyggnad för att det ska vara värt att sträckkolla. Skulle jag få välja skulle jag inte investera ytterligare 14 timmar i det här, men nu när det är det gjort så ångrar jag det inte direkt heller, sett är sett och jag slapp i alla fall reklamavbrotten.