The Colour Out of Space

Det osynliga hotet gör att spänningen stiger.


Året är 1975 när Jonathan Davis anländer i en by nära de Swabifrankoniska skogarna. Han letar desperat efter sin försvunne far som några veckor tidigare spårlöst gått och försvunnit. Jonathans ledtrådar har lett honom hit och i brist på ytterligare spår frågar han lokalbefolkningen på en krog om de känner igen mannen på det foto han har av sin far.

Armin Pierske säger sig känna igen mannen på bilden. Men han har dock mycket mer att berätta om än att bara bistå med en enkel vägbeskrivning. Han inleder en berättelse som tar vid före andra världskriget, fyrtio år tillbaks i tiden då en meteorit slog ned och förvandlade den lugna lilla byn till ett tillhåll för skräck och otroliga fenomen.

Så följer vi med i den här återblicken i ett enkelt lantligt Tyskland där ett antal fruktodlande män och kvinnor blev influerade av en kraft från yttre rymden. I sann Lovecraft-anda beblandande en svårförstådd gränslös kraft vars potential långt överskrider människans förstånd. Mystiskt, mörkt och skrämmande, visat i svartvitt som ett lyckad drag, då Lovecrafts sciencefiction inte riktigt gör sig bra i färg. Eller i alla fall tycks göra sig bättre utan på sistonde. (Se The Whisperer in Darkness för ett till bra exempel.)

Det är i vanlig ordning det osynliga hotet som gör att spänningen stiger ju mer vi lär oss om personerna och händelserna runtomkring dem. De lantliga miljön, lundarna, de stora fälten och kostymerna samt husen gör det hela väldigt trovärdigt och filmens tempo håller hela tiden också lite av en lantlig lunk, där klimaxet låter vänta på sig väldigt länge. I stora drag så är The Colour of Outer Space riktigt välgjord och för fans av Lovecraft som tål lite omskrivningar och kreativitet med originalmanusen säkert en väldigt underhållande och spännande film.

Die Farbe DVDBristerna ligger främst i filmens regi och hur flera scener uppenbart är inskrivna bara för att ge extra kött på benen till berättelsen, skådespelare rör sig onaturligt och endast i avsikt att hjälpa till att ta filmen vidare. Också i början ryser jag lite, då filmens inledande språk är engelska. De tyska filmarna har inte riktigt träffat spiken rakt på här men som tur är så vänder den inledande stelheten i dialoger när vi kommer till Tyskland då det blir mycket mer naturligt. Tack och lov.

Förutom den bristande regin så är det här en av de bättre Lovecraftfilmatiseringarna jag vilat ögonen på. Tempot är lågt men filmen berättar något intressant så det blir aldrig tråkigt. Det svartvita formatet passar som handen i handsken och med en egenuppfnnen kamera som filmar HD men ser ut som 35mm ser det riktigt bra ut också. (Mer om den i extramaterialet.)

Jag rekommenderar självklart The Colour Out of Space till alla Lovecraftintresserade. Det finns många dåliga filmer från hans böcker och ett fåtal bra, den här hamnar någonstans mittemellan då den är spännande men tyvärr lider lite för mycket av regissören Huan Vu’s bristande rutin, dock så vill jag ändå ge en tumme upp för hans arbete samt det intresse och den ambition han visar prov på i extramaterialet. Som också det är sevärt förutom att textningen inte var något vidare bra. (Möjligen ett fel på min skiva? Jag hoppas verkligen det.)

INGA KOMMENTARER