Hem Recensioner Drama The Beaver

The Beaver

The Beaver

Är det ok att göra sig lustig på sjukas bekostnad?

Mel Gibson spelar huvudrollen Walter. Han är en deprimerad tvåbarnsfar med ett äktenskap så långt på glid att det tycks helt omöjligt att rädda. Jodie Foster, som tvåbarnsmamman Meredith. Hon är gift med denna gravt deprimerade man som hon inte tycks kunna styra in på rätt tankebanor längre. Våra blickar tillåts se deras liv i ett skede där allt är på väg att förvandlas. Walter hittar ett sätt att tackla sin sjukdom och Meredith lutar sig tillbaka, med viss reservation, för att återgå till det som borde vara. Problemet är bara att Walter’s metod är aningen annorlunda än något du förmodligen sett tidigare. Han har börjat kanalisera sin personlighet genom en upphittad tygbäver som han fäst på sin arm. All kommunikation måste nu gå genom bävern direkt, Walter är bara en värd till en motsägelsefullt god parasit. Frågan är hur bra den här metoden är för Walter… och vem är det egentligen som styr och ställer i hans hjärna…

Komiskt upplagd både till utseendet och i filmens inledning. Mel Gibsons presenteras ungefär på samma sätt som fadern i American Beauty med en liten släng av svart humor. Han rör sig som en tv-spelskaraktär och slänger med armarna som om han inte hade en muskel kvar i dem, skiter i allt – han är deprimerad och trött på att vandra i sina egna skor, oförmögen att hitta någon form av tröst i att han har en vacker familj, framgång eller ja, att han ens lever.

Deprimerade människor är inte bara fattiga singeltrebarnsmammor som måste slita dag ut och dag in, nog för att de säkert ligger närmare riskzonen än rika trebarnsmammor som har au-pairs och dricker paraplydrinkar till frukost. Det kan hända vem som helst och har depressionen naglat fast sig så är den rätt så omöjlig att få väck. Och på det här planet så är The Beaver riktigt genomtänkt och smart, Walter är ingen loser – han verkar leva ett rätt bra liv men har haft otur i det genetiska lotteriet.

Manuset är inte bara intressant baserat på social status. För genom att lägga stor vikt på beteenden så kan Kyle Killen’s text, som regisserats av Jodie Foster som debuterar, förflyttas från Walter till hans son Porter (Anton Yelchin) under stora delar av filmen och på sätt och vis så berättas Walter’s uppväxt via Porters liv, medan vi även ser två separata historier. De har samma förutsättningar och reagerar ungefär likadant. Jag tycker att manuset till The beaver är en rätt så intressant sak och den allra största anledningen till att se filmen.

Mel Gibson och Jodie Foster, som står i fokus med tanke på deras tidigare karriärer och fastslagna statusar som kompetenta skådespelare gör mycket väl ifrån sig. Det är välspelat från allra första stund och Fosters regisserande faller inte ut dåligt det heller. Problemet som jag har som leder till frågan jag ställer mig på den första raden i den här texten handlar inte om någon person, utan kring atmosfären och den löjeväckande snällheten i allt mörker. Sjukdomen depression hanteras som ett skämt i många fall och de försök som görs till att skapa en reell händelsekedja från punkt A till B misslyckas rätt så fatalt. Det här beror till en viss del på manuset, som jag önskar hade varit mindre inställsam till en bred publik (även om filmen är rätt smal som den är) samt Mel Gibsons Walter, båda två som jag nyss berömt.

Manuset hade behövts skruvas till lite mot det mörkare hållet för att skapa en verklig känsla av ordentlig depression. Gibson blir inte mycket mer än en trött nickedocka där han får spelrum nu och det är rätt så tråkigt att se. Han tycks förlora mycket av sin intelligens i vissa moment bara för att filmen inte ska avslutas alltför tidigt och det är svagt. Istället för att skapa en känslomässigt välfylld film så siktas det på ett morbidt avslut å det grövsta, som verkligen endast fungerade som en väckarklocka till en annars väldigt seg, osäker och förutsägbar film. Det finns en hel hög nackdelar med The Beaver men det finns också en lika stor hög fördelar, det är en väldigt märklig film både på det sättet och det faktiska som utspelar sig på televisionen.