Hem Recensioner Thriller The adjustmen...

The adjustment bureau

Matt Damon & Emily Blunt

Ingen kan springa som Matt Damon!

I Bournefilmerna visade Matt Damon att han är en riktig stjärna på att löpa, fram och tillbaka och fram igen. I trevliga Adjustment bureau visar han återigen prov på sina löparfärdigheter, den här gången är det som tur är helt annorlunda.

Många talar om en ”plan” som Gud har stakat ut för oss alla, medan andra menar att ödet är ett antal slumpartade händelser som till slut når varje individs ändstation. En svår fråga att svara på, om det finns någon sanning alls, men det är en rätt behaglig liten (stor?) tanke att leka med. Och det har George Nolfi tagit vara på i sin regidebut, samtidigt som han tryckt in lite romantik, politik och komedi i det manus som han baserat på Philip K. Dick’s novell ”Adjustment team”.

The adjustment bureau”The adjustment bureau” är en sån där film som alla kan gå och se. Mångsidig och trevlig att titta på. Det hela börjar när David Norris, en ung politiker på väg upp i karriären sjabblar bort sig med ett oförtäljt förflutet. Efter en dundersuccé till valkampanj blir resultatet nedslående på valkvällen. Norris lyckas ändå hålla ryggen rak efter att han träffat en mystisk kvinna som gömmer sig på herrtoaletten – Elise Sellas (Emily Blunt). De kommer otroligt bra överens och lägger nästan orden i munnen på varandra om och om igen. David blir efter det enstaka samtalet åter inspirerad till nya storverk och han fortsätter sin karriär än starkare efter valet. Men han har alltid en tanke på Elise i bakhuvudet, hon som slapp undan, tänk om han kunde få träffa henne igen.

Men det finns krafter här i världen som ser till att allt inte sker av en slump, även om slumpen finns omkring oss. Och därför kommer David och Elise’s återförening inte att bli någon lättsam historia, om de vill träffas igen så finns det en mängd hinder som måste övervinnas, och ingen bättre än Matt Damon för just det ändamålet!

Blanda ihop ”Happythankyoumoreplease” och ”Inception” så har du något liknande ”The adjustment bureau”. En gravallvarlig, livsformande romans mitt i ett minst sagt science-fiction inspirerat händelseförlopp med en thrilleranda som bara ligger och pyr utan att ta eld ordentligt. Det är utanför ramarna men jag är säker på att Philip K. Dick och George Nolfi inte är de enda som attraheras av tankegångarna som visas här.

Filmen i sig är inte ovanlig någon annan större produktion och håller en hög klass. Matt Damon får agera i sin roll som David Norris och han gör sin roll bäst av alla. Men Emily Blunt slet mest bakom kulisserna. För att lära sig imitera ballettdansösen Elise’s rörelser lade hon ned många timmars arbete med ett team dansare och lyckades helt ok, även om det syns att hon inte är den professionella dansösen hon spelar. Hon är för stel helt enkelt. En av svagheterna i ”Adjustment bureau” vars historia förlitar sig mycket på personernas framgång för att ställa ultimatum. Men bara en svaghet, inte alls ett misslyckande.

Som du ser på det finurligt designade fodralet till filmen så har Damon och Blunt ett par män i hattar bakom sig som överhängande skuggor på husfasaderna. Den här bilden förklarar hela filmens kärna, som egentligen hade kunnat avslutats efter en halvtimmes speltid om inte två av de hattbeklädda männen som spelas av Anthony Mackie och John Slattery varit så pass inkompetenta och fantasilösa som de är.

För det krävs inte mycket för att fundera fram metoder som kunde stoppat utvecklingen i den här filmen, Nolfi valde att ignorera detta, eller så missade han det. Det gör väl i sig inte så mycket förutom att det blir aningen komiskt och frustrerande hur enkelspåriga de hattbeklädda är. Ett vattentätt manus hade inte tillåtit det här, men det hade även försvårat filmen något kopiöst och förmodligen förlängt den redan ganska långa speltiden med ytterligare en halvtimme, säkerligen. Jag hade gärna sett det, men hur gångbart det hade varit kommersiellt är en annan femma, och det är inte den femman som ska tjänas in.

Upplyft är det enda ord jag kan komma på som passar min upplevelse av att se ”The adjustment bureau”. När filmen var klar så kände jag mig nöjd med hur jag spenderat min tid, även om jag nästan bara påpekat brister i min text. Den är inte lika mörk som ”Inception”, inte lika ostig som ”Happythankyoumoreplease” och inte lika actionpackad som ”Bournefilmerna” (måste jämföras eftersom det är en Damon-film) men den har lite att bjuda på från alla kategorier och samspelet däremellan är det som gör det här till en gångbar film för alla. Jag blir även glad över extramaterialet som finns med på dvd’n där vi kan se Emily Blunts kamp med balletten och lyssna till George Nolfi’s kommentarer kring filmen, för att bara nämna ett par bitar. (Titta nedan för komplett lista.)

Producerad, regisserad och skriven för att passa in överallt utan problem och receptet har följts till punkt och pricka. Det är en trevlig film som har ett starkt alfa-par som kämpar för sin kärlek, bakom dem en luddig organisation som helst ser att allt sköts på deras sätt. Inga generellt onda eller goda personer utan mer i stil med Disney’s bovar, missförstådda med taktlösa metoder. Matt Damon skiner tillsammans med Emily Blunt, som också utan honom skulle skina gott och väl för att lysa upp den gråa stadsmiljö i vilken filmen oftast befinner sig. Lite förvirrande till en början men efter en kort stund borde alla vara med i händelseförloppet och bara invänta det oundvikliga avslutet. En lyckad storfilm alltså!