Sleepless Night

Full fart i en fransk mini-Crank.


Vincent är en polis som med sin kollega dragits in i korrumptionens värld. Tillsammans involverar de sig djupare än de kunnat ana då de stjäl en dyrbar väska från den beryktade gangstern Marciano. Lyckan och förhoppningarna om en ny start krossas dock redan nästa dag, då Vincents son försvinner spårlöst. Misstankarna om vem som ligger bakom och vad som krävs för att ställa allt till rätta bekräftas, då Vincent får ett telefonsamtal som inleder den längsta natten i hans liv. En sömnlös natt.

Högt tempo är det minsta man kan säga om Sleepless Night även om det inte är någon ny Crank. Det är full fart från allra första början och trots att nästan hela filmen utspelar sig på en av gangstern Marcianos nattklubbar (som verkar otroligt stor till ytan) så finns det mängder av rum och saker för att skapa tillräckligt mycket omväxling. Det är ett evigt springande fram och tillbaka och ju längre mot stressens kärna vi kommer, desto fler personer dyker det upp. Alla väldigt intresserade av både Vincent och väskan.

Sleepless Night (Nuit blanche)Actionmomenten avlöser varandra som skotten i en uzi och allt från att hälla mjöl i påsar för att sälja det som kokain, till att ta sig över dansgolvet på en fullsatt nattklubb blir intressant. Och de otaliga slagsmålen, poliser mot poliser, bovar mot bovar och i mer “korrekt” tappning, poliser mot bovar, är både våldsamma och realistiska. Allt är närgånget filmat som om man vore på plats, kameran skakar i takt med att slagen landar och när Vincent springer genom varenda rum som har en olåst dörr i jakten på sin son vet man aldrig vad som lurar där bakom, vilket ständigt skapar spänning.

Principen är rätt enkel, det gäller för Vincent att rädda sin son och visa sig vara en duktig pappa. Men det är trots det enkla upplägget skrivet på ett sådant sätt att det håller hela vägen. Slutet är en ordentlig cliffhanger och om någon tappat intresset för nattklubbsspring efter den första timmen eller så, då vänder det mot slutet och blir lite mer sentimentalt inriktat. Trots att det hela tiden är full fart. Det hinns till och med en komprimerad romans under allt som pågår, där Vincent precis som en riddare räddar prinsessan i tornet från draken. Dock är det mindre glamoröst och involverar en pervers kille och en brunett i bästa dansklänningen, på herrtoaletten.

Hela filmen är som gjord för att vara Hollywoodproduktion men franske Frédéric Jardin visar prov på att det inte bara är amerikanerna som kan. Hollywood (eller rättare sagt Warner Bros) har lagt fingrarna på filmen för att göra en amerikansk version, efter att den hyllats på Toronto International Film Festival. Förhoppningsvis ger det oss ytterligare en bra (hoppas jag) film att se fram emot, efter att du sett originalet.

Det här är definitivt en film du ska se om du gillar fartfylld action. Det är som en Crank i miniformat, mindre explosiv och bara nästan lika snabb men i brist på filmer som håller ett konstant högt tempo generellt så är det här det bästa som erbjuds just nu.

INGA KOMMENTARER