Hem Recensioner Komedi Skumma snubba...

Skumma snubbar

Skumma Snubbar

En uppstoppad ekorre som erbjuder en räv fellatio är roligare än man tror.

Chris är på väg för att jobba ett extraskift när han egentligen ska visa mäklare sin lägenhet som ska säljas. Han lämpar över ansvaret hos den knäppe rumskamraten Bob som knappt försörjer sig genom att stoppa upp husdjur och smådjur i köket. En utmanande konstnär med kontroversiell konstform.

När Chris förklarar att det bara är att släppa in dem som kommer så tar Bob det så bokstavligt det bara går för att inte göra Chris besviken, oturligt nog är det många som ringer på dörren och snart är hela köket fullt av en mixad blandning människor. En samling som kunde haft ett riktigt trevligt kafferep, men tyvärr tog någon med sig en pistol och det hela utvecklades till en spontan grupp-kidnappning.

Skumma snubbar ska tydligen ha spelats in (enligt BBC) på under 18 dagar med bara 28 medverkande inklusive skådespelarna. Det är ett rätt så kort och litet projekt för en film som har med både Martin Freeman och Danny Dyer som redan då hade arbetat ihop ett varsitt rykte och en viss ställning. Men de var inte stora eller pretentiösa nog för att tacka nej till 18 dagars arbete och det var ju bra för vår skull!

Gavin Baker som enligt IMDB inte gjort fler filmer efter den här, lyckas få till det hyfsat bra trots den korta inspelningstiden och det lätt förenklade manuset som i huvudsak överlever hela speltiden på att Bob (den bosniska vännen till Chris) öppnar dörren och släpper in precis alla som knackar på. Martin Freeman (som Chris) håller på och producerar en intervju i en annan del av staden och förblir nästan utanför filmens hetaste punkt till slutet. Trots det lyckas Freeman leverera den bästa skådespelarprestationen medan händelsernas centrum blir nästan helt utan vassa repliker och istället försöker underhålla med överdrivna mängder exkrement.

I inledningen hör vi en berättarröst från Martin Freeman som möjligen avslöjar seriositeten i ett ursprungligt manus eller annat projekt, det är faktiskt intressant och ger ett perspektiv på personen Chris som sedan suddas ut rätt snart efter att den obscene rumskamraten Bob presenterats. De bästa komiska stunderna finns dem emellan och i deras relations presentation krystas det bästa ur Skumma snubbar, som sedan övergår i en repetetiv och ofta väldigt irriterande film som aldrig tar sig vidare från en ok startpunkt.

Skumma snubbar får en trea av fem möjliga. Baserat på humorn, de roligaste rollerna (Bob, Chris och den amerikanske gangstern som mest skådespelar genom en dörr från toaletten.) Ett par anledningar till att Skumma snubbar inte vinner några priser eller får särskilt goda recensioner är först Danny Dyer. Han gör sin vanliga tuffingroll som här endast behövs för att hålla i en pistol. Sen så är de enda intressanta karaktärerna den kidnappade Bob och den frånvarande Chris. Manuset är också ganska hackigt uppbyggt med få variationer och skådespelet förutom de jag nämnt, hamnar i klass med billig brittiska komediserier. Avsaknaden av humor efter de första tjugo minutrarna hjälper inte heller till, en lång transportsträcka till ett ändå rätt så trevligt slut.

En stark tvåa får det bli (jag ändrar mig) – för roliga uppstoppade djur, Martin Freeman, karaktären Bob Music och en flickvänscameo av Freemans dåvarande (nuvarande?) flickvän. Det håller inte i långa loppet men är säkerligen en intressant film för Martin Freeman-fansen där ute.