Hem Recensioner Komedi Saltstänk och...

Saltstänk och krutgubbar

Saltstänk och Krutgubbar DVDHelan går, sjung hopp, fa-de-ral-lan-lal-lan lej!
Helan går, sjung hopp, fa-de-ral-lan lej!

Spriten har tillsammans med pengarna, girigheten och skärgårdslivet i Roslagen huvudroller i Saltstänk och Krutgubbar.

August Karlsson (John Elfström) är på väg hem. Han har varit borta många år och fadern Isak (Ludde Gentzel) väntar hemma tillsammans med sin gårdskompanjon Ericsson och dennes fru. (Sigurd Wallén och Gull Natorp). Det är en motsträvig trio, där Ericsson snålar på allt han kan, han är en girigbuk som gärna roffar åt sig med ett barns sinnelag för ägedom, han surnar till och predikar om kristligheten utan att följa sina egna ords lag. En hycklare med andra ord. Hack i häl finns alltid Johanna, Ericssons fru som inte heller hon är av det sympatiska slaget.

Isak är den glada arbetsmyran som står i kontrast till Ericsson’s borgarfasoner, en man som kommer hugga ved till takten av Ericssons piska till sina dödagar och ändå kommer vara nöjd i sin dödsbädd. Att August kommer hem för att starta om på nytt på den lilla ön är en händelse av rang som förgyller Isaks vardag.

När August väl anländer mottas han med öppen famn av både Isak, Ericsson och Ericssons fru, dels för släktskapen men också som en potentiell inkomstkälla. August har klarat sig bra och han har med sig två koffertar hem, en med kläder och en med… ja, en med ett svårdyrkat lås.

Men det är inte alla som är nöjda när det kommer ”folk till ön”, skräddaren Nordström (Axel Högel) är rädd för att kvinnokarlen August ska hitta dottern Alvida. Alvida (Irma Christenson) är å andra sidan rädd att August ska möta någon annan på vägen hem till henne. Ericsson lyckas inte heller hålla kvar sitt leende på läpparna när hans auktoritet och lilla herravälde över Isak och deras gemensamma gård utmanas, August har kommit för att stanna och ordningen som den varit kommer förändras, vare sig de vill eller inte.

Saltstänk och krutgubbar ingår i Sandrewmetronomes serie Filmpärlor och delar sällskap med filmer som ”Dumbom, En handfull kärlek, Gycklarnas afton, Swing it magistern” och många flera, en serie som börjar bli riktigt ordentlig, Sandrew planerar släppa 200 svenska filmer som tidigare inte funnits på varken vhs eller dvd, ett riktigt kulturarbete med andra ord.

För oss som inte sett de här filmerna tidigare, eller ens hört talas om dem kan det vara ett svårsmält koncept att tro på innan det ges en möjlighet. Men för den som är intresserad, eller för den som har sett filmerna tidigare är det här guld på skiva. Saltstänk och krutgubbar är ett litet spel kring livet i Skärgården med detaljerade personer som blir väl personifierade av duktiga skådespelare. Det är en smart liten film med finess och eftertanke som samtidigt visar på en riktigt stor portion humor.

Jag är glatt överraskad över hur väl filmen står sig idag, det är bara könsnormativiteten som jag kan tänka mig retar många som i alla avseenden siktar efter jämställdhet. Då får man spola förbi många scener här, eftersom filmen är en insyn i hur det var förr och ett bra material att använda om man gillar att jämföra då och nu, det är ju lite bättre nu i jämställdheten i film, även om det inte alls är jämlikt ännu. Kvinnorna i Saltstänk och krutgubbar får inte mycket utrymme, det är Ericssons fru som i det privata kan yttra sig annars figurerar dessa som objekt för mannens begär, uttalat och den enda disansiering som sker är när männen skämtar om sina egna begär till kvinnan, som när brevbäraren talar om hur en vedhuggares arbete alltid upphör då en ung kvinna passerar. Ett skämt som både kan vara roligt och upprörande beroende på mottagaren.

Men det finns mycket mer innehåll att gotta sig åt eller fundera över än könsroller. Även spritfester, komplexa vänrelationer och en resa till Stockholm ”storstaden” som verkligen förklara vilken typ av människor vi tittar på. Det är lantligt och enkelt, vedförsäljning, söndagsandakt i finaste kostymen och en naturlig beundran för dem som tagit sig utanför Svea rikes gränser.

Se den här filmen om du har möjligheten, ett jordnära porträtt om människor i Roslagen år 1915. Med mycket humor och foto av Ingmar Bergmans favorit Sven Nykvist borgar Saltstänk och krutgubbar för en riklig upplevelse av ett Sverige för hundra år sedan.