Hem Recensioner Action Sacrifice

Sacrifice

Sacrifice

Det här blir väl ingen glad av?

Det första som händer i Sacrifice är att två anslag jämför omsättning för droghandel – kontra försäljningen av Microsofts världsomspännande mjukvaruförsäljning. En helt vansinnig jämförelse som jag i alla fall inte får ut särskilt mycket av. Det säljs och köps mycket droger, jag förstår det, vad har Microsoft med det att göra?

Ok, lite gnälligt låter det när jag börjar kring Sacrifice och ni som redan har förstört en perfekt saltad bytta popcorn eller valfritt godis till den här smörjan förstår mig, ni andra har fortfarande en chans att klara er undan. Allt som kommer i närheten av det här skräpet blir kontaminerat och börjar lukta illa. Min blurayspelare har genomgått en grundlig rengöring efter att snurrat Sacrificepromon i otroligt långa timmen plus fyrtio minuter till och nu behöver jag bara skrubba bänkar, bord och bokhyllan där filmen legat. Det värsta är alltså över.

Det hela börjar som sagt med en liten lektion i hur Microsoft förlorar pengar när folk köper droger istället och vi slussas sen direkt in i den avdankade och skitnödiga snuten John Hebrons (Cuba Gooding Jr.) jakt på en langare iklädd skridskor på en hockeyrink. Det är fantastiskt larvigt, precis lika larvigt som det låter och när jag tänker tillbaka på det ganska underhållande. Cuba Gooding Jr. på skridskor, men men, han vet hur man rör på höfterna, inget snack om det. Gooding Jr. har ju sen tidigare bevisat att han är slut, om han ens var ”full” någon gång går det ju att diskutera men nu är det över och gamla insatser i American Gangster och MacGyver gälls inte längre.

En snabb introduktion av honom alltså, ja just ja, han har förlorat sin familj också… viktigt för handlingen. I alla fall så rör vi oss till en klubb med djupa urringningar statisk bas och två snorungar som säljer droger åt Jade (Lara Daans). En viss rivalitet finns mellan de två drogkrängande grabbarna Mike och Arment (Devon Bostick och Zion Lee) finns eftersom de helt sonika inte gillar varandra… Mike har precis som John Hebron familjesorg att hantera och försöker ta sig ur träsket han hamnat i till skillnad från Hebron som tagit till flaskan. Mikes avskedsansökan lämnas in och i vanlig ordning så går den ej igenom eftersom han arbetar åt brottslingar. Faktiskt så blir han befordrad istället för hemskickad och tilldelas fler och viktigare arbetsuppgifter av sin chef Jade. Smart drag där!

Ett enormt lass heroin ska transporteras in i landet och det här är vad Sacrifice kommer handla om primärt, med alla de här föredettingarna och nya vattentrampande förmågorna i varsin liten extra historia. Med ett rakt av tråkigt manus och bilder som känns väldigt åttiotalsretro på fel sätt så är det svårt att få till något flyt i filmen och inte ens Christian Slaters insats gör det bättre. Japp, han är med och japp, han spelar präst. Inte i alltför många scener tyvärr, möjligen hade han kunnat rädda en liten del av Sacrifice om han hade fått mer tid, men förmodligen inte… Parallelldragningarna mellan karaktärerna är naiva och i bästa fall meningslösa för handlingen. Alla tycks ha liknande återblickar att dela med sig av och suddiga bilder dyker upp lite här och där för att vi ska lära känna hela gänget, väldigt åttiotal som sagt.

Rättframt berättat med mängder av misslyckade scener, dåligt skådespeleri från alla inblandade och främst från Zion Lee och Cuba Gooding Jr. som jag hoppas slippa se någonsin i något sammanhang igen. Lee (en av droglangarna) misslyckas med att vara en tuffing totalt, vilket förvisso är en del av hans roll som misslyckad son till en lika töntig gangster á modell äldre (Kim Coates) och sen Gooding Jr. som inte klarar av att ens se lite småledsen ut på allvar utan att det skiner igenom. Varför arbetar han inte på Disney channel, han har ett perfekt utseende och talang för att presentera barnprogram. Plus i kanten för de mindre rollerna av Slater, som faktiskt är helt ok samtidigt som Lara Daans också lyckas skapa något av en karaktär trots väldigt begränsad tid i bild.

Nej, Sacrifice faller på att det är en töntig film utan ordentliga skådespelare som sveper fram som en tsunami av floskler och klicheér. En riktig skitfilm som förmodligen kommer uppskattas bra mycket mer om tjugo år av filmsamlare som gillar obskyra grejer som aldrig slog igenom. Då är det ju ett plus att Gooding Jr. och Slater är med, det brukar öka kultstatusen. Vi får se när jag är femtio år gammal om det finns några exemplar av Sacrifice på framtidens eBay eller Tradera och hur många framtidsslantar de går för. I dagens läge är det en perfekt film för distribution direkt till 3 för 99:- backarna.