Hem Recensioner Äventyr Fäkta eller d...

Fäkta eller dö

Fäkta eller dö (Fanfan la tulipe)

Fanfan la Tulipe, charmör och en fena på att fäktas!

Fäkta eller dö, som är den något Asterix & Obelix-fyndiga titeln på originalets Fanfan la Tulipe, är en fransk remake på en femtiotalsfilm där den übervackra Gina Lollobrigida spelade gentemot Gérard Philipe. I Luc Besson och Gérard Krawczyk’s version av den romantiska hjältesagan ser vi istället två andra übersköna skådisar – nämligen Penelope Cruz (som talar vacker franska) och Vincent Perez, som någon eventuellt känner igen som Broder Guilbert från den svenska Arn-serien?

Det är under sjuårskriget sett från den franska sidan som vi följer en mängd spretiga karaktärer som enklast kan beskrivas som tagna ur den animerade filmens värld. Frankrikes ledare är virrpannor med snygga krulliga peruker, såna som var populära under 1700-talet. Deras intentioner i kriget är oklara och komiska, medan deras metoder kan beskrivas som allt annat än ”trevliga.” De är ändå inte de färgstarkaste bland dem alla, de står alla i skuggan av duon Fanfan och Adline. (Perez & Cruz)

Kriget härjar medan Fanfan Tulipe ligger gömd på ett fält bredvid en vacker kvinna, han har inga avsikter att avbryta sina frierier som snart har nått varenda kvinna inom tio kvadratkilometers yta. Han är en tjejtjusare och en sådan av rang, han behöver bara knäppa med fingrarna så dyker det upp en gördeliförd skönhet någonstans i närheten. Det här är ett avundsvärt liv, speciellt under 1700-talet kan jag tänka mig, och Fanfan har därmed skaffat sig minst lika många fiender som han belägrat unga kvinnor på den franska landsbygden under sina resor.

En av dessa fiender är fadern till den unga mö han nu har lindat runt sitt finger, en blivande nemesis som jagar Fanfan bort från friheten och in i den franska armens våld. Han tar värvning för att komma undan ett påtvingat bröllop och där påbörjas en oerhört trevlig och mysig resa fylld av duellerande och äventyr som påminner om både Pirates of the caribbean och Robin Hood. Kriget blir Fanfan’s bekymmer även om han är mer intresserad av den prinsessa som döljer sig bakom en slöja någonstans i kungens slott. Ju mer han funderar på henne desto mer beslutsam blir han över att de två är ämnade för varandra, vilket självklart drar in både Fanfan och hans sidekick Adeline i de mest krångliga av situationer som de knappt klarar av.

Oturligt nog för den här filmen så hade den premiär samma år som den första Pirates of the caribbean-filmen, som överskuggade i stort sett allt äventyrsbaserat det året. Fäkta eller dö är inte långt ifrån en värdig utmanare, med stor budget, kända skådespelare (Penelope Cruz som sen skulle byta lag och dyka upp i ”Pirates” främst) och Luc Besson i bakgrunden som producent och manusförfattare.

Oavsett konkurrensen så är Fäkta eller dö en perfekt söndagsfilm som man inte ens behöver vara bakis för att uppskatta. Den har de klassiska ingredienserna för underhållande äventyr, därtill räknat svärdsslängande komiska upptåg på tak, vagnar, i slott och koja. En kärlekshistoria med tillhörande komplikationer som är uppenbar för alla förutom rollkaraktärerna borgar för att vi får våra förväntningar mötta samtidigt som varken bovar eller kampen på liv och död presenteras som något särskilt farligt.

Fäkta eller dö är en mycket trevlig film som jag kan rekommendera till alla trots att jag inte sträcker mig längre än att dela ut mellanbetyget tre, med plus i kanten. Bristerna finns i det genomskinliga manuset, den blatanta och ganska misslyckade men roliga kritiken gentemot fransk krigsföring i historien och en hel del alldeles för enkla lösningar och slagsmålsscener som nästan aldrig vill ta slut, trots det – en skön film som det är lätt att gilla!