Hem Recensioner Drama Rabbit hole

Rabbit hole

Nicole Kidman i Rabbit Hole

Nicole Kidman och Aaron Eckhart – vilket samarbete!

Paret Becca och Howie förlorade det värdefullaste för åtta månader sedan. Deras son Danny lämnade jordelivet i en bilolycka framför deras hus. En ung pojke satt i bilen och han kan möjligen ha överskridit hastighetsgränsen med en eller ett par kilometer, men han är inte helt säker…

När berättelsen och sorgearbetet nått precis åtta månader kliver vi in som betraktare med uppdraget att analysera och bestämma själva hur vi ska bli påverkade av ”Rabbit hole”, en film som artar sig efter tittarens förutsättningar.

Rabbit Hole DVDHar du egna barn så kommer det skära som en dolk i hjärtat när du bevittnar Becca’s (Nicole Kidman) och Howie’s (Aaron Eckhart) kamp i det fördolda för att överleva, övervinna det mörka moln som anlänt för att stanna över deras stora vackra hus, när det utsiktshöjande vattnet men skrämmande påminnande också nära vägen.

Hunden Taz har försvunnit, bilderna på Danny likaså – Howie och Becca tycks också de tyna bort i sina sorgearbeten och inga gruppsessioner i hela världen kan få dem att tillsammans nå ett gemensamt mål, försoningen med Gud, ödet eller vetenskapens påverkan är en komplexti ndividuell utmaning. I ”Rabbit hole” den stora meningen med livet för dem vi betraktar. Döden flåsar på dem alla med tung andedräkt mot darriga nackhår och den som vänder sig om har ett långt fall att hindra. Men hur tar man sig egentligen igenom något sådant här? Går det överhuvudtaget att försonas? Förlåta, glömma eller bara gå vidare med acceptans… ?

”Rabbit hole” är en fruktansvärt stark film som ger oss Kidman och Eckharts möjligen mest passande roller någonsin. Tillsammans agerar de som om de vore dessa människorna, utan pardon skriker, river och sliter de i varandras emotionella trådar och det är en kraft att räkna med för dem som tittar. En eloge även till de användbara och intressanta birollerna Nat (Dianne West) som spelar Becca’s mamma, även Beccas syster Izzy (Tammy Blanchard) som tillsammans fungerar som stödgrupp till Becca. Utan släktskap finns också den unge Miles Teller att beskåda som den snälle oskyldige djävulen, en man på fel plats vid fel tidpunkt. Hela den här mästerligt castade grupperingen skådespelare gör ”Rabbit hole” till den vackra och starka film den är.

Smart dialogdriven och med luriga planteringar som i alla fall trollade bort hela scenen för mig när jag (smart som jag trodde jag var) hade förutsett helt fel och filmens handling ställdes på sin ända. David Lindsay-Abaire (manus) och John Cameron Mitchell (regi) skapar ett universum i vår värld där allt roterar kring samma händelse, utan att det för en enda sekund blir tråkigt eller uttjatat. En helt perfekt film som får mig att uppskatta det jag har, tänka efter om det är något jag saknar och inse att jag inte behöver något mer egentligen. Från den allra första bildrutan.

Ska du se ett hjärtskärande drama i år så är det här rätt val, Rabbit hole erbjuder det bästa från det värsta. Medtag vatten till soffbordet för att motverka klumpbildningar i halsen, för de kommer komma lika säkert som ett brev på posten. Det enda negativa jag kan komma på runt filmen är avsaknaden på extramaterial, jag vet inte om jag hade orkat fördjupa mig i ämnet nämnvärt efter att ha blivit känslomässigt tumlad men visst hade det varit trevligt för senare bruk.