Hem Recensioner Komedi Pineapple Exp...

Pineapple Express

Pineapple Express

Seth Rogen och James Franco famlar runt i dimman.

Dale Denton blir vittne till ett kallblodigt mord när han ska delge en stämning till en viss Ted Jones. Det ter sig så olyckligt att eftersom Dale är halvvägs upp i himlen på grund av marijuanan han fått av sin flummiga langare Saul så lyckas han inte smyga iväg från brottsplatsen utan blir upptäckt. Han gör istället ett ordentligt väsen av sig. Plus att han lämnar ledtrådar.

Tänk dig en kedja av brottslingar där Dale (Seth Rogen) den sista länken, han köper sin marijuana av Saul (James Franco), som hämtar varorna hos Red (Danny McBride) som i sin tur införskaffat den av odlaren Ted Jones (Gary Cole). Eftersom Dale och Ted inte möts vanligtvis så blir det ju extra oturligt att de gör de under så olyckliga förhållanden. Ted blir ju tvungen att göra sig av med Dale nu – och för att komma till Dale, måste han rycka i hela kedjan.

Pineapple expressJakten kan börja, humorn har redan kommit igång med ilfart och Pineapple express håller varenda ord dina vänner lovat om den. En av 00-talets roligaste komedier med en imponerande rollista som sträcker sig längre än namnen du kommer läsa nu – Seth Rogen, James Franco, Danny McBride, Gary Cole, Bobby Lee, Rosie Perez, Craig Robinson (Darryl Philbin i amerikanska ”The Office) och till och med gamla kultnamnet Dana Lee. Tillsammans utgör de Pineapple express i olika utsträckningar och jag hittar ingen anledning till varför jag inte skulle nämna egentligen alla, förutom då att den här recensionen lika gärna skulle kunnat vara en länk till imdb. En jättebra anledning att låta bli.

Det är de två lättälskade men moraliskt förfallna figurerna Dale och Saul som blir jagade över hela staden med bara en påse marijuana (av sorten Pineapple express), lite småpengar och viljan att överleva med sig. Det blir en ordentlig tripp som kommer bestå av explosioner, vapen, biljakter och ålderdomshem. Judd Apatow som också varit med och skrivit, producerat och regisserat i de flesta framgångsrika Hollywoodkomedier under 00-talet vet hur man lockar fram skratt och engagemang för personer som inte tar hänsyn till varken lagar eller moral. Personligen tycker jag att Pineapple express är en av hans bättre filmer, tillsammans med Funny People vi också stöter på Seth Rogen. Den här gången har Apatow bara skrivit storyn (tillsammans med Seth Rogen och Evan Goldberg) och istället i registolen sitter David Gordon Green som på sistonde nu också regisserat den halvintressanta kostymkomedin “Your highness”.

Skådespelet är som förväntat och det är i stort sett bara James Franco som gör en roll han inte gjort förut, såvitt jag vet i alla fall. Rogen är i sin vanliga men roliga loserpersona och Craig Robinson spelar en liknande person som han också gör i ”The Office”. Gary Cole har inte så mycket repliker men hans leveranser är inget utöver standardiserade, roligast är att se honom slåss med Seth Rogen i en vild marijuanakryddad brottningsmatch. Bara en scen där våldet är avdramatiserat, det slåss med minidammsugare och andra lösa tillhyggen. Chockverkan angående det avdramatiserade våldet finns att finna mot slutet av filmen, men det lämnar jag dig till att uppleva.

Pineapple express är en lagomt smart och humoristiskt lyckad film med samma ingredienser som Apatows övriga vilda komedier vad det gäller relationer och utveckling, det händer inte särskilt mycket och det behövs inte heller. Förutom en nyblommande och skör vänskap mellan Rogen, McBride och Franco’s roller så sker det inte mycket. Så länge det finns biljakter där någon kör och samtidigt sitter med ena foten genom framrutan så kommer jag vara nöjd, en film som ska ses för att skrattas åt, tänkande undanbedes.

Notering: Den här recensionen är skriven om en engelsk region 2 utgåva av Pineapple express, vilket betyder att informationen nedan inte nödvändigtvis gäller för dess svenska motsvarighet.