Hem Recensioner Dokumentär På väg till M...

På väg till Malung med Wizex

På väg till Malung med Wizex

Roadtrip med Wizex!

Dansbandsroadtrip med bandet Wizex, som gärna tar ton efter Timbuktu’s texter och gör det mesta av arbetet på vägen själv. Inklusive att köra bussen. Tillsammans med en dansvänlig cd-skiva med nio av Wizex’s låtar så kommer det en film på runt en timme som låter oss lära känna dansbandet bakom scenen.

Wizex har en modernare tappning enligt vad jag förstått, inom musiken alltså. Deras scendekorationer är präglade av Elvis och post-Elvis-eran och gör sig ofta oförtjänt hängig på små scener inför konferenser och dylikt, men det är inte på grund av dekorationer som bandet lyckats boka in sig på spelningar sen 1973. Ett band som enligt deras egna hemsida fostrat och lagt grunden till karriärer som Kikki Danielsson, Charlotte Perelli och Paula Pennsäter’s med flera. Idag är uppställningen annorlunda än -73 med undantag för Tommy Karlsson, som plikttroget spelat gitarr och saxofon sen starten.

Längst fram på scen och frontar Wizex gör Anna Sköld, i dokumentären gravid och sprudlande vacker. Hon sjunger mycket bra, likaså Eric Iverson och Tommy Karlsson som inte tvekar att ta i, teamwork råder på scenen och det verkar som om att Wizex är ett väldigt harmoniserande band, där de hjälps åt och tar hand om det som behöver göras utan gnäll och stök. I alla fall så är det den bilden som vi ges.

Eftersom jag inte är en dansbandsdiggare så är det lite svårt att veta vad det är jag vill få ut av att följa Wizex på turné. Det här är en av många liknande DVD+CD-releaser som jag kommer recensera och det ska bli roligt att jämföra banden senare. Just den här så kan jag väl säga att innehållet är lugnt, vuxet och rutinerat – fansen bemöts, bussen körs och allt är väldigt odramatiskt. Bandet Wizex består av sex väldigt till synes trevliga och gemytliga musiker som jag gärna skulle boka om jag nånsin skulle behöva.

Dokumentären är till klar fördel för deras image som dansband, precis såhär hade jag föreställt mig att det skulle vara och i ärlighetens namn så avundas jag deras livsstil på väg mellan spelningar en aning. Lite småtråkigt blir det dock att titta på efter en stund, inte för att jag önskar något ont för bandet, slitningar i gruppen eller incidenter med bussen till exempel… för mycket av det goda möjligen eller så präglas den här paragrafen av bitterheten från en recensent som inser att det snart börjar bli för sent för en sprudlande dansbandskarriär…

Musikskivan är svängig, dokumentären är välgjord. En trea i betyg får det bli eftersom det i grund och botten är väldigt enkelt gjort. En odramatisk dokumentation av något semi-intressant. Den största missen ligger i det tekniska och främst det att ljudkvalitén på dvd’n är ibland riktigt dålig och inga undertexter finns det med heller. Sånt retar mig väldigt mycket.