Hem Recensioner Dokumentär På väg till M...

På väg till Malung med Larz Kristerz

På väg till Malung med Larz Kristerz

En mysig skara grabbar som lirar dansband.

Larz Kristerz är på väg till Malung för att delta i dansbandsveckan, deras turné sträcker sig över Sveriges toppar och dalar och via dvd finns det nu möjlighet för deras fans att följa med i bussen och inte bara följa musikens svängiga toner. Dörrarna är öppna och innanför står de spexigt klädda herrarna redo att ta hand om oss både bakom scenen och live i full karriär.

Men först lite kort historia för er (oss) som inte har mest koll.

2001 var året då Larz Kristerz bildades, de repade in sex låtar för en engångsspelning, drog på lite extra med krimskramset och gjorde storsuccé. Redan samma kväll blev de erbjudna ytterligare gig och deras popularitet har inte slutat öka sedan dess. Herren på täppan i Dansbandskampen, grammisvinster och nomineringar samt Fångarna på fortet 2011. Det har gått vilt till med andra ord.

I den grad man kan säga att det går vilt till…

För killarna, eller männen rättare sagt, i Larz Kristerz vet hur man tar det piano och sköta om sitt arbete som dansbandskungar. I bussen kollas det mopeder på Blocket och tas lugnt, innan spelningarna slinker det gärna förbi någon varmkorv eller liknande samtidigt som det kopplas av och likaså efter att gigen klarats av och utrustningen lastats tillbaka så är det dags att i stilla ro ställa in siktet på nästa spelning. Musikdokusåpan om Larz Kristerz är en lugn tillställning. Förutom när de står på scenen.

Väl uppe drygt en meter över sin publik, på knarriga trägolv som fått uststå mer än de förtjänat under parkernas långa livstider så rockar Larz Kristerz loss som om det inte fanns någon morgondag. På dansgolvet snurras det runt och dansas tryckare om vartannat och det är det här som gör Larz Kristerz till en sevärd historia. I övrigt så är det mest en liten myspysroadmovie i vilken man får kämpa för att höra vad som sägs. Ljudet är faktiskt bedrövligt lågt och inga undertexter finns det. Så när filmens sköning och mest framstående personlighet Peter berättar om sina intressen och turnélivet så är det väldigt svårt att hänga med, sitter man inte och spolar (som jag ofta gjorde) tillbaka i filmen så finns det ingen anledning att ha ljudet på förutom för bakgrundsmusiken, som ofta överröstar talet nog så att det räcker.

Annars, förutom att jag inte hör något varken via hemmabiosystemet eller tv-högtalarna så är det rätt så trevligt att titta på, Larz Kristerz liv på turné förverkligar ungefär det jag hade förväntat mig. Det är mycket jobb men också mycket roligt, glammen uteblir förutom fransarna på de vitröda Elvis-inspirerade tvådelsoverallerna och dansbandsmusiken håller alla på gott humör.

Dvd’n kommer med en tillhörande cd med fem spår som det bara är att ploppa i efteråt om man vill svänga runt lite i vardagsrummet. Rekommenderat är att placera alla högtalare ut från ett öppet fönster, gå ned på gården och hoppas på spontandans, för visst svänger det – och även om jag inte är en dansbandskille så uppskattar jag gunget och den goda stämningen som det här bandet bjuder på.

Är du ett Larz-Kristerz-fan så har du inget val, du måste skaffa den här till samlingen, men är du inte riktigt frälst utan bara lite nyfiken, då är inte det här rätt film för dig, det låga ljudet och den egentligen ganska menlösa dokumentationen kring turnén gör det inte värt tiden trots att det bara handlar om en timme. Visst är det roligt att vara bakom scenen, men riktigt fantastiskt roligt blir det ändå inte.