På blodig mark

Rutger Hauer i sitt naturliga klimat med spioner, krig och kvinnor.


“En av de bästa Krigsfilmer som gjorts!” säger en recension från Time Out, “Storartat! Det finns få krigsfilmer av denna klass!” säger David Ansen från Newsweek.

Intressanta påståenden tycker jag, eftersom det inte är en krigsfilm!

På Blodig Mark, eller Soldaat Van Oranje (Soldier of Orange) som den heter egentligen, utspelar sig i och för sig under andra världskriget men även om temat är ett historiskt krig så är detta en självklar spion-thriller, som handlar om hur en grupp holländska vänner på olika sätt försöker överleva den tyska invasionen av Nederländerna. Deras gamla liv och vänskaps försvinner bit för bit och medan några aktivt väljer sida beroende på kontakter och bakgrunder, tvingas andra förråda sina vänner för att skydda sina närmaste. Erik Lanshof (Rutger Hauer) är den vi främst får följa på hans svåra resa från skolungdom till flykting och därfrån till agent åt den brittiska Royal Air Force.

Filmen är baserad på Erik Hazelhoff Roelfzemas (Inget släktskap till David Hasselhoff vad jag vet) bok “Soldaat Van Oranje” som tydligen ska vara en självbiografi om hans eget liv som bland annat pilot, spion och författare. Om hälften av allt som händer i filmen verkligen är självupplevt så har Ian Fleming (James Bonds skapare) en sann utmanare på spionfronten. Jag säger absolut inte att författaren hittar på allt detta men berättarspråket i filmen och många av filmens scener känns verkligen som någon pensionerad gammal farbror sitter och skryter om sitt händelserika liv och kastar på ett par extra färgklickar för att framtona sina bravader.

Det finns en mängd bra och gripande filmer om nazi-ockuperade länder men detta är den första jag sett om just Holland, så jag kan förstå hur lokala filmkritiker kan älska och hylla denna film, då det absolut är en storslagen berättelse om hur just livet i Nederländerna såg ut under andra världskriget, något som de flesta troligen inte tänkt på om man inte på något sätt har ett personligt intresse för just den holländska historian.

Även om miljöerna är helt olika så tänker jag ett flertal gånger på filmen “Flykten från Alcatraz” med Clint Eastwood. Sättet som de genom enkla vardagshändelserna för det ockuperade folket, målar upp en underliggande spänning och en rad svårigheter för karaktärerna, som inte bara försöker överleva utan även vända sitt utsatta underläge till en om än så liten, ändå en chans till frihet.

Rutger Hauer spelar som sagt huvudrollen i denna film och det är härligt att få se honom i en av hans tidiga filmer från sitt hemland. Det känns betydligt mer naturligt att se honom agera på sitt modersmål holländska trots alla engelskspråkiga filmer man är van att sett honom i, än att höra Dolph Lundgren försöka prata svenska. Fem år efter denna film dök han ju sedan upp som replicant Roy Batty i den mycket hyllade ”Bladerunner” och därefter kom den ena kultfilmen efter den andra. I dag är han åtminstone i mina ögon, den absolut största holländska skådespelaren genom tiderna.

Även Jeroen Krabbé, vilken vi ofta fått se i Paul Verhoevens tidiga filmer, har en betydande roll i denna film. Detta var Krabbés debut i större film-sammanhang och början på hans mycket växlande och intressanta filmkarriär, ofta som excentrisk europeisk skurk. Vi har ju bland annat kunnat se Krabbé mäta sig mot James Bond i ”Iskallt Uppdrag”, agerat Harrison Fords tveksamma läkare i ”Jagad” och jagat Robin Hood i den mindre kända Tv-filmen ”Robin Hood” som knappt någon såg på grund av att Kevin Costners version ”Prince of Thieves” gjorde storsuccé samma år och stal all uppmärksamhet.

Betyget 3 av 5 till denna film är välförtjänt, men på något sätt tycks det ändå ligga något som visar på att trots att detta på sin tid var den mest påkostade holländska filmen någonsin, så når den inte riktigt fram hos mig. På samma sätt som Svensk filmindustri gång på gång försöker imponera med enstaka storsatsningar så blir det sällan mer än en medioker slutprodukt som även om den inte är dålig, aldrig når upp toppbetyg.

INGA KOMMENTARER