Hem Recensioner Komedi Our idiot bro...

Our idiot brother

Our idiot brother

Stabila familjeförhållanden, finns det såna?

Äntligen har Paul Rudd hittat en roll som jag kan tolerera! Jag har inte sett allt han varit med i såklart men för första gången så tycker jag om honom som den person han gestaltar. Mycket kan ha att göra med att han faktiskt ser ut som en lillebror till Jeffrey Lebowski, Joel & Ethan Coens kultfigur spelad av Jeff Bridges i filmen The big Lebowski. Likheterna är så pass många att jag nästan funderar på om det handlar om idéstöld, eller åtminstonde stark beundran för den älskade slackern som drev runt i Los Angeles 1998.

Systrarna Natalie, Miranda och Liz (Elizabeth Banks, Zooey Deschanel och Emily Mortimer) har en idiotbrorsa och hans namn är Ned. De hörs inte av ofta och det är förmodligen lika bra. De är tre kvinnor som frodas i innerstan medan Ned tar det lugnt och säljer organiskt odlade grönsaker (bland annat) på ett litet lantligt präglat torg. När han en dag råkar sälja ”bland annat” till en uniformerad polis så åker han direkt i fängelse utan att få passera gå och när han kommer ut igen så har hans plats på farmen fyllts av en annan aspirerande hippie och inte ens hunden får han ta med sig därifrån. Ned’s snedsteg har ställt honom hemlös och vänlös, så det finns bara en sak att göra.

Han söker sig till familjens värmande famn i staden som han ogillar så mycket och möts av den hos sin evigt älskande mamma. (Shirley Knight) Relationen med systrarna kräver däremot mer vurmande, då ingen av dem har tid för tramsigheter som charader och familjemiddagar längre – de har viktiga liv, fyllda av arbete och moderniteter att sköta. Möjligen krävande followers på Twitter som måste matas med 140-teckensvisdomar en gång i kvarten. Ned hamnar mitt i en hagelstorm av oönskan, han flyttar runt mellan sina syskon och försöker hjälpa så gott det går. Tyvärr så är han en riktig Mr. Magoo (utan blindheten) och ställer till med bra mycket mer bekymmer än någon av hans systrar behöver, familjen splittras och osämjan sprids snabbt. Allt medan Ned rullar hoppar studsmatta ute på gården helt ovetandes om vad han ställer till med…Är det möjligen så att Ned bara raserar falska fasader – eller är han faktiskt bara en idiotisk brorsa som ständigt är i vägen? Se Our idiot brother så får du reda på svaret!

Mina förväntningar på det här var faktiskt inte särskilt höga efter att jag sett Paul Rudd’s ansikte på fodralet. Han brukar ha en förmåga att avliva allt vad timing heter i filmer med humoristiska anlag och jag trodde att det här skulle bli en repetition på det. Som tur är så hade jag helt fel den här gången då Rudd verkar som stöpt för sin roll som Ned Rochlin. Den hjälp och det motstånd han får av de underbart agerande kvinnorna i filmen gör inte saken sämre. Det här är romantiskt färgad komisk underhållning som inte blir så sentimental att det blir tråkigt, inte tar konflikterna för långt och har en familjär mening borde tilltala de flesta.

Det mesta är till synes utan ansträngning, normalt och hemmatamt. Det tar inte lång tid att lära känna och förstå personerna, deras mål och förväntningar eller deras reaktioner på motgångar. Igenkännandet i både prestationsångest, ansträngda relationer både till familj och partners samt förmågan att släppa taget och göra som Ned är en stor del av charmen med Our idiot brother.Genom att vara bred både i berättelsen med många sidohistorier samtidigt som det finns en uppsjö av oliktänkande karaktärer blir det en film som de flesta lätt kan kännas vid och både ha roligt åt samtidigt som reflektionerna kring vad som är vikigt här i livet kanske passerar som hastighast.

Jag diggade filmen till hundra procent, en av de skönaste komedierna jag sett på flera år. Att Ned liknar The big Lebowski ser jag som en fördel, precis som den kvinnliga skådespelartruppen som förutom dem jag redan nämnt också omfattar Rashida Jones och Kathryn Hahn. Steve Coogan syns också till i form av en jobbigt sliskig dokumentärfilmare (väldigt passande roll) med stor inverkan på familjen och Adam Scott som håller sig i bakgrunden utan att försvinna på ett väldigt välinskrivet sätt.

Our idiot brother är en kanonfilm som du inte bör missa, den innehåller massvis av humor och allt annat som jag nämnt redan i den här recensionen. Ibland drabbas den av stillestånd och vissa moment i berättelsen är lite för upprepande, tar lite för mycket tid utan att vara lika superintressanta som de andra. Förutom det, kör på – se den här!