Hem Recensioner Dokumentär Oceans

Oceans

Oceans

Förbered dig på något spektakulärt!

Under fyra år filmade Jacques Perrin i de fem haven för att kunna visa oss vad som pågår under ytan. Späckhuggarnas jakt på säl, maneternas gungande dans mot ytan, valarnas lek och krabbornas liv på botten är bara några av de många bilder som presenteras.

Det är vackert, mycket vackert. Hänförande och intressant, växelvis syns djur som jag kan namnge utan problem, i nästa tagning har jag inte en aning om vad jag tittar på. Allt i havets blåa nyans och med spektakulär bildkvalité och skärpa. Aldrig för har jag sett fisk eller andra djur så klart under vattnet, inte ens om jag fångade en och tittade på den i verkliga livet skulle jag kunna få till det bättre.

Anledningen till att det är så fint är på grund av det arbete som Perrin & Cluzaud lagt ned på att få till varje bildsekvens precis så som de ville ha den. De använde sig av ”rebreathers” som annars används för militära ändamål, för att undvika de bubblor som vanlig dykutrustning skapar i vattnet kring kameramännen. Ett annat exempel är i de sekvenser där vi får åka med delfiner, man tänker ju inte på att det måste filmats på något sätt, men just då så finns kameran i en behållare, som dras efter en båt, för att inte störa delfinerna och få så naturliga bilder som möjligt. Att få till det bildmaterialet tog drygt två år av försök innan filmarna var helt nöjda. Ännu ett exempel på uppfinningsrikedom är metoden för att filma valar utan att störa. Då användes en liten radiostyrd helikopter som möjliggjorde naturliga bilder på nära håll från intressanta vinklar.

Så att Oceans är hänförande är inte en slump och enbart på grund av fiskarna och djuren som vi tittar på, det är medvetet skapt och arrangerat för att ge den allra högsta möjliga effekten. Detsamma gäller alla ljud som du kommer höra i Oceans, noggrannt övervägda och mixade för att skapa rätt atmosfär och stänga ute störningar. Det är genomtänkt från alla vinklar.

Parallellt till undervattensbilderna så får vi följa en liten historia som undervisar kring hur människan har påverkat haven, det är inte alls ingående utan bara antyder att framtiden är ohållbar och att fler och fler arter riskerar att utrotas om åtgärder ej tas. Även bildmaterialet kring havsscenerna ändrar karaktär mot slutet och efter att fått insupa allt det vackra och fria blir det en stark kontrast att se en fiskare som skär av fenorna på en haj och sen dumpar tillbaka den i havet, levande. Tillsammans med en valross som lär sitt ”barn” simma är hajen som dör sakta på havets botten de starkaste scenerna i filmen. Mycket känslosamma stunder.

Det fina i världen har oftast en baksida och när det gäller naturen så är det främst vi människor som står för mörkret tyvärr. Speakern (Henrik Ekman) som inte undervisar i arter utan bara ibland fliker in med lite information uppmanar oss att sköta om haven genom att påpeka att inget djur kommer slåss tillbaka med den kraft som krävs, även om det skulle vara den sista av sin art. De kan helt enkelt inte. Oceans tar upp mycket som är tänkvärt och är en värdig hyllning till den värld som täcker över 70% av jordens yta.

Oceans på bluray har som sagt riktigt bra bild och ljudet är lika bra det. Extramaterial och en extra dvd-skiva följer med. Bakom filmen, intervju med Jacques Perrin och bra mycket mer får det plats, riktigt, riktigt bra på utgåvan som kommer från Atlantic Film.