Hem Recensioner Drama Network

Network

Ibland räcker det inte med Bingo-Lotto.

I det mästerligt spelade dramat Network glänser Faye Dunaway tillsammans med herrarna William Holden, Robert Duvall och Peter Finch. Det är en sanslös kritik mot mediavärlden med dess profeter och intrigfyllda sfär.

Howard Beales (Finch) har blivit bedömd som överflödig av sitt tv-bolag, som gått med förlust en lång tid. Korridorerna stinker av desperation och dåliga programideér som ska kunna framkalla en ny storhetstid. När Beale i en direktsänd nyhetssändning förklarar vad som hänt med hans liv efter avskedandet och att han kommer att begå självmord nästa tisdag, i rutan (så att PR-karusellen hinner med att snurra några varv) så rusar tittarsiffrorna och han får nationell täckning i varenda nyhetssändning!

Ett trick eller en seriöst deprimerad och blottad man? Det är det bara Howards vän Max Schumacher (Holden) som bryr sig om, resterande i bolagsledningen brainstormar hur man på bästa sätt kan utnyttja situationen, ett farligt drag för bolaget – men de har inte så många val.

”Network” är en av Sidney Lumets skapelser. Lumet som gick bort i början av 2011 har också gjort sig känd för filmer som ”Childs play, Serpico, Dog day afternoon och The Wiz, en filmatisering av ”Trollkarlen från Oz” med bland andra Michael Jackson och Diana Ross. Han har aldrig stått främst i mina ögon som en storfilmsmakare, utan i bakgrunden funnits som en kvalitetsregissör som funnits med sen början på femtiotalet. ”Network” är en av, om inte den bästa filmen han ställt sig bakom och detta mycket på grund av Paddy Chayefsky’s klockrena manus.

Det är inte bara en välskriven historia med annorlunda vändningar och händelser i en värld där tittare, grafer och pengar spelar störst roll. Utan även en berättelse som närmar sig det ockulta i och med nyhetsankaret Howard Beales medverkan. Tillsammans med Ned Beatty levereras två av de största evangelistporträtteringarna jag någonsin sett på film, Ned Beatty får mig att rysa med sin övertalningsteknik, han vräker ur sig den allra starkaste scenen med de mest intensiva bilder som ”Network” har att erbjuda – och står också för en viktig del av filmens handling, en av de starkaste biroller du någonsin kommer kunna se på film. Peter Finch (Beale) gör en stark och jämn roll av en man på väg mot världens ände, i direktkontakt med någon eller någonting fungerar han som en generator för de två korparna Diana Christensen (Faye Dunaway) och Frank Hackett (Robert Duvall).

Girigheten, realismen i pengarnas makt och jakten på tittarsiffror konsumerar de två sistnämndas (Dunaway, Duvall) verklighet i ”Network”. Armbågandes och knuffandes kliver de över alla som ställer sig i deras väg. De agerar för kapitalismens räkning, den nya tiden och emot sig har de nostalgikern och veteranen Max Schumacher, som inleder relationer han inte klarar av och motarbetar den nya tidens metoder så långt han bara kan. Det är ytterligare tre otroligt bra gestaltade roller vi ser från Holden, Duvall och Dunaway. ”Network” snålar inte med det goda utan levererar konstant nya bilder, nya repliker som idag fyrtiofem år efter produktionen känns lika aktuella i sin kritik mot industrin och folkets försoffning, en mild revolution som utspelats i tv-apparater i snart ett halvt sekel.

”Network” rekommenderas till alla er som tycker om ett intelligent drama med starka karaktärer, makalöst skådespel och trevligt genomtänkta bilder och otvivelaktigt mästerlig regi. Det är inga dåliga kvaliteér. Verkligen inte. Så ta dig tid och titta på Sidney Lumet’s ”Network” – en av tidernas bästa berättelser.