Hem Recensioner Science-Fiction Närkontakt &#...

Närkontakt – The fourth kind

Milla Jovovich i Närkontakt

En schysst scifirysare som erbjuder några kalla kårar.

När man ser en film som påstås vara baserad på verkliga händelser så kan det vara bra för ens egen skull att dubbelkolla lite källor och liknande. Tyvärr så är det så dumt med den här rullen att om man gör det så förgås spänningen. Närkontakt är löst baserad på spekulationer kring försvinnanden och inte alls ”på riktigt” som det hävdas i både intro och på fodralet och det här uppenbarades ganska snabbt efter en sökning på nätet att det handlar om en fiktiv historia.

Det har tydligen blivit en hel del rabalder kring ”Närkontakt” då den verkligen sätter den lilla staden Nome i Alaska på kartan som ett riktigt hemskt ställe att bo på. Turistinformationen har nog en hel del telefonsamtal att svara på från inbitna UFO-entusiaster. Filmen utspelar sig enbart i staden dit man måste flyga för att kunna komma till, alltså ett väldigt passande ställ e för utomjordingar att parkera ett skepp eller två.

Milla Jovovich spelar psykologen Abigail Tyler, som praktiserande i Nome har hon kontakt med de flesta som behöver hjälp i samhället. Hon videodokumenterar ofta sina sessioner och använder sig även av hypnos för att försöka lösa de problem som finns. Under sina samtal med patienterna så börjar en röd tråd synas och väldigt många har haft samma sorts sömnproblem, samma upplevelser och samma minnesbilder från det att de vaknat mitt i nätterna. Under hypnos blir patienterna helt tokiga, tappar kontrollen och pressen på Abigail ökar samtidigt som hennes patienter mer eller mindre tappar förståndet en efter en. Hon är något på spåret men hon vet inte riktigt vad… Det kommer visa sig…

Close encounter - The fourth kindAtt den här filmen blandar riktigt och fiktivt är ju roligt, men det är väldigt svårt att urskilja vad som skulle vara vilket när man ser filmen. Till en början svalde jag allt som såg ut som autentiskt arkivmaterial som just det men efter ett tag förstår man att det inte är hållbart. Det handlar ju fortfarande om aliens och den snabba eskaleringen från ett dramaliknande manus till ett fullfjädrat sci-fiäventyr gör inte det hela riktigt rättvisa. Mycket av den spänning som kunde byggts försvinner då det är lite för snabbt ihopsmetat för att visa allt det häftiga som är tänkt.

Abigail’s videodokumentation från psykologarbetet används som ledtema tillsammans med en intervju med den egentliga Abigail efter allt har hänt. Milla spelar alltså en person som ska finnas i verkligheten och det hon gör är det som berättas i intervjun med stöd av videobanden och vissa ljudupptagningar. Det är schysst ihopsatt och snyggt berättat eftersom det hade potential att bara bli en stor röra. Jovovich sköter sig väldigt bra men det finns inte mycket som gör att man relaterar den undernnärda och zombieliknande berättaren med henne. Det blir tyvärr inte lika spännande som jag hoppats på och det är bara vid ett par tillfällen som jag rycker till i soffan och då är det inte så mycket spänning som det är chocktaktik som används för att fixa reaktioner från oss i soffan. Visst fungerade det, men inte så bra som jag hoppats.

En annan sak som inte gör ”Närkontakt” mer trovärdig än den är, är de upptagningar på video som visas, en av de mer intressanta delarna av filmen ändå men istället för att använda teknik för att visa vad som händer så har man gått på mystikspåret och visar förvriden VHSfilm som inte den bästa trackingpillaren skulle kunna fixa. Det är både bra och dåligt, man vill ju se vad som händer, men å andra sidan så blir det ganska skrämmande med förvridna ansikten tillsammans med en väldans massa skrik.

Närkontakt är en häftig film, sann eller ej så tyckte jag i alla fall att den var underhållande, rätt så skrämmande och väldigt bra ihopsatt. Det fanns en hel del tvivelaktiga skådespelarinsatser (polisen) men lyckligtvis har han inte så stor roll i filmen även om han syns till några gånger. Jovovich passar bra i sin roll, hon brukar ju ha en förmåga att göra det.. .
Det ”autentiska” materialet som visas är snyggt och väldigt övertygande, speciellt intervjun med Abigail Tyler som verkligen är en rysare i sig själv.. Bild och ljudmässigt ligger det bra till, tyvärr saknas det extramaterial – det måste ju ha funnits någonting kring Nome som hade passat bra. Men men… i alla fall en schysst scifirysare som ger någon kall kår här och där, det är ju inte ofta de klarar sig ovanför b-filmsstrecket.