Hem Recensioner Action Mutant Girl S...

Mutant Girl Squad

Humoristisk splatterfilm från Japan. Ja tack!

En motorsåg på rumpan eller ett par katanas i bröstvårtorna? Möjligheterna är oändliga i trippelregissörssplatterfilmen Mutant Girl Squad, en av de bästa filmerna av sitt slag. Noboru Iguchi, Yoshihiro Nishimura, Tak Sakaguchi gick ihop och gjorde den här humorosande splatterkavalkaden som nog inte var någon lätt match att städa upp efter. Blodet sprutar åt alla håll och kanter, huvuden rullar och bisarra mutationer avlöser varandra som spelarna i ett knattelag. Det är roligt, det är mäktigt och det är magstarkt.

Vilka är de här regissörerna då? Och varför behövdes alla tre för att återskapa en goreversion av ett redan fulländat X-men manus ? (det är till 90% samma handling som i en av X-menfilmerna) Jo, för att har roligt tillsammans först och främst kan jag tänka mig, sen för att kombinera detaljer från tidigare verk som The Machine girl – fantastisk film som lånar ut konceptet motorsåg som mutation, Vampire Girl vs. Frankenstein Girl – usel film som lånar ut mängden blod och Death Trance tillsammans med Godzilla final wars som lånar ut actionkoreografiskt tänkande. Vem som gjort vad i vilken film är väl egentligen oväsentligt men Mutant Girl Squad är ett hopplock av vad dessa herrar tidigare regisserat eller arbetat med i andra filmer – och för en gångs skull så blir en sån här mixmash riktigt bra!

Inblandade i mångt och mycket så vet de vad som säljer och fungerar. Det är lätt att känna igen splatterkonceptet som i uppvisandet är nästan lika det i Vampire Girl Vs. Zombie girl, det sprutar outhärdliga mängder blod ur kroppar som separerats från sina huvuden, ibland droppar det på kameran för att påminna oss om att vi tittar på film. Samma koncept, men den här filmen är långt mycket bättre. Varför? På grund av humorn.

Handlingen är ingenting att tala om, en ripoff på en några år gammal X-men film som tog Hollywoodpubliken med storm, borde ju fungera i alla genrer. Mutanter som flyr människor, samlas i grupp, tränar och ska revoltera. Och visst fungerar det. Men som vanligt i sådana här sammanhang så är det lätt att urskilja om handlingen spelar någon större roll eller inte och det gör den inte här. Osammanhängande berättande blandas med uppenbara missar i kostymeri och en del otroligt fantasifulla karaktärer som dyker upp från både ingenstans och överalltifrån. Jag är förtjust som en japansk skolflicka, det här är precis det jag letar efter i en splatterfilm, distansierat mördarmayhem som inte tar hänsyn till varken realism i strider eller kontinuitet i klippning. Faller någon rakt baklänges i en bild, kan samma sitta fastnaglad på ett svärd i nästa, allt mot fysikens lagar, men enligt frihetens. Underbart!

Förstår man inte det här, att själva grunden för filmskapande inte baseras i realism eller att porträttera det realistiska, så kommer Mutant Girl Squad att framstå som en riktig skitfilm, vilken den ju också är mätt med den måttstock vi vanligtvis använder. Men det går inte att bedöma en katt jämförd med en hund, likaså en japansk splatter med en Hollywoodsk X-Men. I sin genre är Mutant Girl Squad något av det bästa jag sett på länge. Vilket inte betyder att den är bättre än King’s Speech eller Citizen Kane, den är bra – på sitt eget vis.