Hem Recensioner Tv-Serie Murphy’...

Murphy’s lag – Säsong 3

Murphy's lag - säsong 3

Murphy är så hård att han lagar mat i skinnjacka.

När man inte känner till en serie och ska recensera den så är det svårt att förstå hur vissa människor beter sig. Murphy’s lag verkar vara ett praktexempel på en serie som man måste se från första början för att kunna förstå sig på helt och hållet.

James Nesbitt spelar en infiltratör, en skicklig infiltratör till och med. Han lever för att sätta dit bovar i ett mörklagt England där dagsljus knappt existerar. I rollen som Tommy Murphy har han nu till sammans med ett team som fungerar i bakgrunden bestämt sig för att sätta dit storliraren Dave Callard (Mark Womack) och hans kumpaner. Ett grupp mångsysslare som huserar sig i fina hus men helst arbetar efter solen gått ned.

Genom att ta rollen som yrkesmördare och genomduktig fixare med expertis inom både droger och vapenrestauration tar sig Murphy in i Callard’s gäng efter att skenmördat en av hans kumpaner. Resultatet glädjer Murphy’s ledning, men Murphy själv blir mindre och mindre nöjd med de ökade farorna och den allt svårare handlingen i hans skådespel bland mördare och kidnappare. Den här personliga utvecklingen blir aningen svårtolkad för mig som för första gången bekantar mig med Nesbitts hårda snut-typ och hans inre kamp. Det är svårt att förstå varför han inte är helt nöjd, förutom faror och liknande såklart. Det ges inte heller några inblickar i polisens Murphy’s förflutna, en liten miss i berättelsen – då nya tittare (som mig) får det lite svårt att ta personen på större allvar än konceptet. Murphy blir alltså en man med skinnjacka som utför rebelliskt polisarbete med ypperliga resultat, men samtidigt mår lite dåligt.

Uppdelat på sex avsnitt löper säsong 3 av Murphy’s lag hela loppet på ungefärliga fem timmarna. Det är en och samma handling genom hela säsongen, så en redig mastodonthandling finns att finna. Till en början är det mycket trevligt att få se en cooling till polis som sköter operationen precis som han vill, utan ledningens tillstånd. Genom att vara stenhård, alltid bära skinnjacka (även när han lagar mat) och inneha förmågan att kunna stirra ner även den värsta av värstingar så är James Nesbitt en av de fräschaste bland ofräscha klichésnutar jag sett på länge.

Serien har sex år på nacken och är inte direkt omodern, men det syns både på bildkvaliten och berättandeformen att det inte är någon nyproduktion. Alla flashigheter som de flesta vant sig vid kring tv-serieformaten kring idag saknas och det är avskalat, enkelt och stenhårt. Allt centreras runt rollen Murphy, som fram till det fjärde avsnittet är den enda som tar steget framåt. När det väl kastas runt och ytterligare både bovar och poliser börjar klättra upp på scenen, så tappar också serien sin charmanta hårdhet. Det är inte oväntat, men en enkel tjuv och polisjakt förvandlas till något mer invecklat, men mindre intressant – på bara ett avsnitt. Därifrån är det bara att fortsätta hoppas på att Murphy ska återta kontrollen, vilket han kämpar hårt med men inte riktigt lyckas…

Murphy’s lag spelades in i fem säsonger, om de länkas ihop på något vis eller är uppföljningar känns oklart från den tredje säsongen, men det jag läst om andra säsongen – så finns det inga tydliga spår på att det skulle vara samma person som figurerar här som där, där de personliga aspekterna är mycket mer tydliga. Här är det distansierat fram till en viss punkt, sen beblandas brottslösandet med mer personliga motiv, ungefär samtidigt som serien enligt vad jag nämnt tidigare börjar tappa i vad jag hoppades skulle vara varje avsnitts ledstjärna.

Helt klart en sevärd serie, i alla fall säsong 3. Nackdelarna ligger i enformigheten, förändringen mot slutet och den ganska trista och brusiga bildkvalitén. Det fungerar, men är inte mycket mer än en polishistoria utan den personliga, involverande delen som brukar kunna göra det värt en veckas väntan under tv-säsongen. På dvd går det bra, eftersom det då blir en riktigt lång film – bäst sedd i ett par sittningar, annars finns det risk att skiva nummer tre aldrig får snurra.