Marionett i Kedjor (Puppet on a Chain) DVD

Sven-Bertil Taube gör Amsterdam.


Marionett i Kedjor är en Alistair MacLean-filmatisering från 1971 med ingen andra än svensken Sven-Bertil Taube i huvudrollen. Blond med snedkam, tight skinnjacka och grå byxor rör han sig i Amsterdams blötaste kvarter som en budget-Bond på uppdrag. Han är influgen från Amerika för att stoppa det eviga flödet av droger som flyttas från A till B. Kärnan till det onda finns i Amsterdam och en idérik liga som smugglar i allt ihåligt de får tag i.

Att jaga drogkarteller är aldrig en enkel och smärtfri sak, inte ens i snälla Amsterdam. Genom ett led av trådar och ett tematiskt antidrogbudskap rör sig Taube framåt med fallet som kommer att kräva sina investeringar både i tid och människoliv. Allt för att kulminera i århundradets farligaste båtjakt som också blir filmens absoluta höjdpunkt, väl värd att vänta på.

Men förutom att kulminationen av polis/spionuppdraget och att det är en svensk som spelar huvudrollen så är Marionett i Kedjor lite av en försumbar film. Antingen ser du den, eller så gör du det inte. Känslan av att ha sett den är inte överväldigande men det finns en hel del intressanta grejer som fastnar och förblir goda minnen. Främst att Amsterdams bakgator och huvudstråk får mycket tid i bild, både de goda och de onda sidorna visas, med fokus på de ondare. Taubes kämpaglöd med att låta ordentligt amerikansk är lustig och de olika skuggnings, jakt och utvecklade mordscenarion som utspelar sig är inte heller pjåkiga. Ännu mindre pjåkiga är de smått dokumentära genomgångarna av den Nederländska ungdomen och deras förfall i drogerna, även visualiserat på en nattklubb där hämningarna är få och en mäktig dans i silver-leotards utförs med allra största professionalitet, med tillhörande inzoomningar på bakdelar.

MacLeans manus är som vanligt väldigt bra och innehåller bitsk samhällskritik som inte förändrade någonting, det är också en fullgod thriller som håller hyfsat ordentligt trots att filmen har över 40 år på nacken. Geoffrey Reeves debutregi håller inte riktigt hela vägen, men för sin tid och genre ser jag ingenting sämre än någon annan film egentligen, jämnt tempo om än lågt plus en hel del duktiga slagsmålsscener och den redan nämnda båtjakten. (Den senare är jag osäker på om Reeve regisserade dock.)

Marionett i Kedjor är faktiskt bättre än många moderna thrillers, då den både har färg, humor och spänning. Till skillnad från mörkret, bitterheten och den ledsna snuten som dominerat de senaste åren. Tittar du på mycket thrillers så är det här en bra film för att variera från det mörkaste och samtidigt ta tillfället i akt att lära känna ett försvunnet Amsterdam.

INGA KOMMENTARER