Hem Recensioner Drama Mannen från S...

Mannen från Snowy River

Mannen från Snowy River

Romantik på bergstopparna.

1800-talet håller på att ta slut och i Australiens bergstrakter planerar far och son Craig att fånga in det pack med vildhästar som ”terroriserar” området. Det skulle borga för stora inkomster och förhoppningsvis låta dem stanna kvar i bergen. Tyvärr går deras planer i stöpet och fadern avlider i en oturlig olycka under förberedelserna. Ensam kvar står då Jim (Tom Burlinson) med en gård som inte direkt är lönsam och ingen utväg förutom att söka sig ned till bergets början för att hitta ett vanligt arbete.

Genom en slump lyckas han införskaffa ett rekommendationsbrev från en advokat i samhället och tar sig därmed in på Harrison’s ranch. Boskapshantering och dryga arbetskollegor blir därmed Jims närmaste framtid. Ljuset i tunneln uppenbarar sig när Harrison’s dotter Jessica (Sigrid Thornton) får chansen att presentera sig. En vacker brunett som inte låter sig hunsas med. Istället för att följa sin fars rådgivande men hårda tonfall om att studera till advokat vill hon rida in vildhästar och mocka rent i stallet.

Jim och Jessica finner varandra intressanta, något som går Harrisson på nerverna och han försöker avväpna den romantiska situationen med alla tricks han kan. Med ganska gott resultat tills guldgrävarbrodern Spur dyker upp, en bergsman precis som Jim. En skäggig version av Harrisson som också han spelas av legenden Kirk Douglas. Dramatiken ökar och när Jim ställs i dålig dager av en av sina ”kamraters” hyss så måste han visa sig värdig Harrisson’s respekt för att ha en chans att vinna Jessica enligt spelets regler. Frågan är om han har det i sig, är han en pojke eller är han en man?

Jag trodde inte att ”Mannen från Snowy river” skulle vara så pass bra som den faktiskt är. Överfylld av bilder med solnedgångar där galopperande hästars siluetter mot den orangea himlen bjuder på klassiskt sköna vyer. Även i de mindre konstnärliga scenerna finns det naturliga inslag att hämta som får mig att vilja sticka ut i skogen en sväng. Den innehåller också ett halvdussin spännande scener som dock låter sig väntas på och det tar nästan hela speltiden innan man får se något i stil med den undre delen av fodralet. (se bild ovan) Den övre delens tema är det desto mer av, men inte som en dominerande handling i varje scen, utan lagom mycket.

”Mannen från Snowy river” är en typisk ”vi mot världen-historia” med två sorters protagonister. Kärleksparet och bergsfolket vs. Slättfolket och det varvas med en briljant Kirk Douglas både i rollen som Spud och som Harrisson där han lite komiskt gestaltar motsatserna till varandra, allt beroende på ett gammalt groll som kommer att flyta närmare ytan ju fler frågor som ställs.

Det finns som tur är mer att hämta än romantik i den här filmen, gillar man westerns så är det inte det första valet man ska göra – men gillar man hästar och intriger med mer än en faktor så finns det gott om både fantastiskt fartfyllda jakter (på häst) och som jag nämnde en massa stilistiska bilder på hästarna. Intrigerna vävs ihop som ett ordentligt familjedrama. Allt är väldigt genomtänkt, snyggt genomfört och rakframt berättat med en enkel och pedagogisk metod, det går nästan inte att missförstå vad som händer, även fast det är många inblandade i historien.

”Mannen från Snowy river” är bättre än det missfärgade fodralet antyder. Gediget cowboyarbete utan en massa pistoler och uppgörelser, dramatik, spänning och ett antal riktigt intensiva scener under filmens sista akt gör ”Mannen från Snowy river” till en snäppet bättre film än jag hade förväntat mig. Lite väl lång speltid med 100 minuter men ändå en helt ok film för cowboyfans med en förkärlek för dramat.

En stark trea till den här Australiensiska historien som faktiskt baseras på en riktigt lång dikt av en lirare vid namn Banjo Paterson (vars namn figurerar i filmen som en liten hyllning). Det kom senare en uppföljare med det fantasifulla namnet ”Man from Snowy river II” där Tom Burlinson och Sigrid Thornton tog upp sina roller igen och det kan ju vara värt att veta om det inte räcker med en film. Ytterligare, om någon känner för att gräva ner sig totalt i ämnet så finns det även en serie med samma tema, 64 avsnitt lång…

Dikten finns att läsa här.