Hem Recensioner Drama Main street

Main street

Main street

När hoppet kom till en bortglömd stad

En liten stad i den amerikanska södern, en gång blomstrande men idag som så många andra mindre städer nedgången och bortglömd. Arbetslösheten är stor och de yngre invånarna söker sig ut ur hopplösheten. Ellen Burstyn (som var helt fantastisk som den amfetaminknaprande tv-showfantasten i Requiem for a Dream) porträtterar den gamla damen Georgiana Carr på ett underbart sätt, dotter till en tobaksmagnat, nu mera urfattig och ensam i det stora huset hon levt i hela sitt liv slits mellan behovet av att kunna betala sina räkningar och önskan om att få sluta sina dagar i huset hon älskar.

Gus Leroy, spelad av Colin Firth som nog ingen kan ha undgått i och med The King’s Speech, jobbar med förvaring av hälsovådligt avfall och hyr ett magasin av Georgiana för tillfällig förvaring. Leroy är en karismatisk man som lovar att hans företag kommer rycka upp den lilla staden på fötter igen vilket gör borgmästaren intresserad.

Georgianas systerdotter Willa är inte lika road och försöker dra igång en rättslig process för att låta mostern bryta kontraktet i förväg. Rent allmänt så verkar det som att Georgiana litar mycket till Willas omdöme för vad som är rätt att göra, lite pappas flicka komplex kanske.

Samtidigt tarvar Orlando Blooms karaktär Harris på med jobb som polis och studier för att bli jurist samtidigt som han försöker vinna tillbaka sin kärlek Mary i en relativt meningslös sidostory. Jag satt och väntade på att de skulle knytas in i huvudstoryn på ett vettigt sätt och visst korsas de, men det var så ytligt att det inte kändes lönt.

Tempot i filmen är långsamt på ett fint sätt, karaktärerna byggs upp och man lär känna dem, vissa mer än andra och man väntar hela tiden på att handlingen ska sätta igång – på riktigt. Den som väntar på något gott väntade för länge för helt plötsligt kastas filmen ihop, regissören viker ihop sin stol, tackar för sig och går. Jaha? Men vaddå, är du färdig nu? Japp, tydligen var han det. Det kändes som att intresset tog slut halvvägs in i filmen, eller så gjorde budgeten det efter att ha betalat skådespelarna. Jag känner mig snuvad på ett värdigt avslut. Filmstackaren är ju bara en och en halv timme lång, nog hade de väl kunnat lägga åtminstone en femton minuter till på att ge filmen ett mer ordentligt slut?

Manuset är inte dåligt men det händer ju inget, det bara byggs upp och byggs upp. Georgianas vemod över att livet börjar gå in på den sista sluttampen, över att pengarna är slut och att staden inte är vad den en gång varit är gripande. Hennes ambivalens på klassiskt ”tantvis” är riktigt rart och hennes ältande för vem helst som vill höra eller råkar stå inom hörhåll gör att jag vill krama om henne och stoppa henne i fickan. Colin Firth är en erkänt duktig skådespelare och han gör verkligen allt han kan av det han får i den här filmen men tyvärr så kan han ju inte trolla och i slutändan så är filmen lite av en besvikelse.

Jag känner inte att jag har slösat bort min tid, filmen var ju trots allt bara en och en halv timme och jag slösar bort mer tid än så genom att kolla på dumma djurklipp på YouTube, men filmen hade potential. Den lovade något som den inte kunde leva upp till och det känns bara trist. En svag trea.