Hem Recensioner Drama Lymelife

Lymelife

Lymelife DVD

Borttappad komedi med potential.

Titeln Lymelife spelar på sjukdom än att det skulle vara en ordlek med ordet Limelight, som många, inklusive mig nog tänkt innan de sett filmen. Lyme disease (Borrelia) är ett problem på Long Island där filmen utspelas, ett regnigt klimat där solen inte tittar fram i onödan.

Vi följer främst tonåringen Scott Bartlett (Rory Culkin), en ung något androgyn, mobbad och ensam ung man som sen länge förälskat sig i sin värdsliga barndomsvän och skolkamrat Adrianna Bragg (Emma Roberts). Deras familjer liknar till utsidan kärnfamiljer men de har även de sina brister, ingenting är ju perfekt och speciellt inte när unge regissören Derick Martini får bestämma. Lymelife speglar i stort hans egen uppväxt och möjligen hade han det jobbigt. Förmodligen var det så.

För Scott Bartlett tillsammans med resterande familjen Bartlett, precis som familjen Bragg har det inte lätt. Scotts pappa Mickey (Alec Baldwin) lever sitt liv som om han vore en varg och är inte rädd för att bita vem som helst som kommer i hans väg. Hemma lämnar han en uttråkad och bedragen fru (Jill Hennessy). I ett annat hus sitter skådespelaren Timothy Hutton som är till utseendet slitnare än någonsin, iklädd rollen som den borreliasmittade (Se titel) och uppgivne fadern till Adrianna. Hans fru (Cynthia Nixon) är även hon uttråkad och bedragen, men av andra anledningar och inte bedragen i sexuell natur utan snarare av livet. Hennes metoder för att lösa sin dödtid innebär desto mer aktiviteter av sexuell natur. Deras liv är invecklade, deprimerande och instängda – möjligen finns det ett ljus i tunneln. Derick Martini låter oss inte anta något för tidigt med sin stil utan hela Lymelife förblir en njutning i att observera.

Scott Bartletts liv går mest ut på att i tysthet ignorera sin fars öppna beteende kring kvinnor och pengar. De har det bra ekonomiskt men inte socialt, familjen är på bristningsgränsen och kriserna avlöser varandra inom hemmet och utanför. När Scotts bror Jimmy (Kieran Culkin) kommer hem på permission finns det någon han kan prata med men livet har bestämt satt kurs på att fortsätta utan avbrott. Medan Scott skickar sina insinuationer till Adrianna att han är intresserad ser han sin egen och hennes familj söndras av deras egna val och misstag emot ett klimax som kan upplevas hur som helst.

Lymelife är en subjektivt intressant film som ger oss Scotts egna upplevelse av vad som händer och berättelsen är fängslande från första stund, rollerna – som spelas fantastiskt väl har en mångsidig natur och kan tolkas precis hur tittaren själv vill. Scott kan vara en komplett looser, en antihjälte eller ett ”stackars barn” medan hans far kan ses som en Alfahanne, ett svin eller en förvirrad affärsman, du har möjlighet att bygga din egen personvärld i Lymelife och däri ligger det allra bästa med filmen eftersom att samtidigt som vi kan dra våra egna slutsatser så berättar regissören det han vill.

Addera det med en snyggt filmad, snyggt iscensatt sextiotalsmiljö som såvitt jag såg inte missade en detalj och en blandning av drivande och utfyllande scener som alla verkar för berättandet så har du Lymelife, en film som (ska jag säga) äntligen kommer på dvd här i Sverige.

Kieran Culkin och Rory Culkin är (precis som du kommer googla fram) bröder till Macaulay Culkin och deras insatser i Lymelife är riktigt starka, ett smart beslut att ta bröder för att spela bröder då de naturligt har en känsla för varandra. Värt att notera är även en speciell scen, när du ser filmen – spelet mellan Alec Baldwin och Timothy Hutton, inne på en bar i staden. Så bra att det vände sig i magen på mig. Kan inte avslöja mer utan spoilers… Se själv!

På dvd’n som kommer från Panvision finns det med ett antal scener som saknar förklaring samt en trailer, ganska ointressant men pyttelitet plus att det ligger med något i alla fall.