Hem Recensioner Thriller Lincoln Lawye...

Lincoln Lawyer

The Lincoln Lawyer DVD

Intensiv och spännande thriller med en oväntat grym McConaughey!

Advokaten Mick Haller är en fifflaradvokat som drar i de trådar han behöver för att ta sig fram. Behöver han så tänjs de moraliska gränserna i jakten på de friande domarna, han är försvarsadvokat och han är en jävligt bra sådan. Som vanligt för yrkesverksamma i hans linje av arbete så finns det skuggor i det förflutna som är svåra att skina ljus över. Mick har även han sina dåliga minnen, men under Lincoln lawyer så erbjuds han ett motvilligt tillfälle att reda ut gamla misstag när en manipulerande klient (Ryan Phillipe) kliver in på hans kontor för att spela ett litet spel.

Bästsäljarförfattaren Michael Donnelly måste ju vara oerhört stolt över den här filmatiseringen av hans bok ”I lagens limo”, som jag förvisso inte läst och kan jämföra på ett ärligt sätt, men bara baserat på filmen så tycker jag att den innehåller precis lika mycket detaljerat berättande som en bok brukar. Största skillnaden och fördelen är att man slipper sitta och läsa och det är över på under strax två timmar, för en sån som mig då alltså som brukar ha rätt så svårt att avsluta en redig bok.

Spännande och fartfyllt med glimten i ögat och ett mångsidigt agerande av Matthew McConaughey tillsammans med före detta frun och tillika en av flera åklagare i filmen Maggie (den vackra Marisa Tomei). De ställs tillsammans med utredare (William H. Macy, Pell James) på rad vid startlinjen på ett lopp där den listigaste kommer gå först i mål. Ryan Phillipe och veteranen Frances Fisher gör också de solida insatser, där Phillippe aldrig lämnar sitt kusliga själv och Fischer får chansen att flörta med de amerikanska ofta väldigt mörka 50-talsdeckarna, vilket passar henne alldeles utmärkt.

Lincoln lawyer är en superbra thriller som tar några av filmvärldens starkaste delar och gör det till en kanonuppvisning. Juryrättegången har sen länge varit en av mina favoriter inom thrillergenren, slutpläderingar, hårda förhör under sanningseden och allt det här finns att tillgå, om än i en någorlunda putsad lighttappning. De mer spännande sekvenserna sker oftast utanför rättssalen samtidigt som McConaughey’s liv och person Haller blir allt större och intressantare. En ovanlig vinkling på försvarsadvokaten där det inte är helt uppenbart att Haller är den rätta att ”heja på”, nog för att filmen är upplagd för att det är just det vi ska göra. Det finns dock möjligheter att inte göra det och ändå få ut samma trevliga tid av filmen ändå.

San Franscisco är ytterligare en huvudrollsinnehavare och den soliga vackra staden med höga backar har inget amerikanskt CSI-glimmer över sig den här gången utan det är normalt påvisat var vi befinner oss. Brad Furman (regi) har på alla sätt och vis skapat en trovärdig film tillsammans med Lukas Ettlin (cinematografi, foto) från John Romano’s filmmanus av boken. Det är lövertygande i varje scen, välspelat till varje replik och därför är jag redo att ge Lincoln Lawyer full pott. Möjligen påverkas det höga betyget av en torftig konkurrens bland nysläppta filmer – men det var i ärlighetens namn länge sen jag såg en såhär bra thriller på temat advokat och klienter.

Utgåvan från Noble entertainment är inte bara väldigt skarp och välljudande, den innehåller också en hel del intressant extramaterial med McConaughey och Michael Connelly som var intressant, bland annat en fem-minuters featurette där Connelly ställer frågorna till McConaughey och han svarar, det är inte alltför vanligt att författaren syns till så tydligt runt produktionen, så att Connelly är nöjd med filmen (som jag nämnde tidigare) är nog korrekt.