Hem Recensioner Drama Ligg med mig

Ligg med mig

Ligg med mig (Få meg på, for faen)

Ett humoristiskt ungdomsdrama från vackra Norge.

Vinnare av bästa manus på Tribeca film festival och nominerad till bästa film på Stockholm film festival. Hyllad av de ”stora” medieaktörerna tillsammans med de små och jag ställer mig på kö. För Jannicke Systad Jacobsen (regi, manus) har fått till en ordentligt hjärtvärmande berättelse som baseras på Olaug Nilssons originalnovell i någon form. Jag har inte läst något med honom så hur det är relaterbart vågar jag mig inte på att gissa. Allt jag kan säga är att Ligg med mig, som tituleras grovare på norskan ”Få meg på, for faen!” är en film som måste ses om du intresserar dig för ungdomliga filmer.

Alma (Helene Bergsholm) är en blond tjej som lever i ett väldigt litet och rätt avlägset samhälle som heter Skoddeheimen, hon åker buss långväga för att komma till skolan och på fritiden händer det som är värt att veta i det lokala ungdomshuset, normala ungdomsaktiviteter som fester, körsång och ett evigt småflörtande i sökandet efter den första själsfränden. Du vet kanske hur det brukar sluta med den första…? Alma’s sikte är inställt på en pojke som heter Artur (Matias Myren) och hon fantiserar vilt om deras möjliga möten samtidigt som hon förlustar sig med (för hennes mamma) alldeles för dyra s.k. ”servicesamtal” via telefon. Tills en dråplig händelse vid ungdomshuset skakar om Alma’s värld ordentligt – och det är inte mannen som svarar på servicenumret som ställer till det. För möjligheterna är oändliga när man är en lite ovanlig men alldeles vanlig tonårstjej som aktivt söker sådant som passivt brukar lösa sig ändå – och det tas det tillvara på här kan jag lova.

Jag skulle vilja nominera den debuterande Helene Bergsholm till förra årets modigaste insats inom den nordiska filmen. Genom auditions med skolungdomar i närbelägna områden till inspelningsplatserna så hittades Bergsholm tillsammans med sina medskådespelerskor Malin Bjørhovde som spelar vännen Sara och i filmen hennes syster spelad av Beatre Støfring. Tre olika personligheter som alla får varsin plats att fylla i Ligg med mig. Bergsholm står för de romantiskt och sexuellt mest utmanande bitarna och utan att överdriva skulle jag vilja påstå att hennes insats är en av de bästa prestationerna jag nånsin sett från en nordisk debutant. Hennes kollegor gör inte heller de något dåligt ifrån sig och utan att störa filmens centrum så finns de med som stöttande pelare hela tiden, både i positiv och negativ bemärkelse för filmens huvudroll.

Ämnet är känsligt och utmanande. Jannicke Systad Jacobsen lyckas dock hitta en balans i sin berättarstil som varken gör det billigt eller exklusivt vilket jag ser som enbart positivt. Karaktärerna framstår som verkliga människor, storyn är trovärdig från början till slut ändock aningen märklig ibland och skådespelet makalöst för att komma från i stort sett en grupp debutanter.

Ligg med mig är en perfekt film för både föräldrar med frustrerade (normala) tonåringar och tonåringarna själva. De som tar sig igenom en av livets tuffaste faser och ofta får göra det själva. Klyftor mellan vänner, förälder/dotter och den frånvarande pappan (lite klyschigt men försvarbart) bearbetas tillsammans med popularitet, utstötthet och alternativa levnadsstilar/intressen. För att inte glömma den omåttligt populära tanken att det är bättre överallt annars förutom just där jaget befinner sig. Det finns mycket att hämta i den här filmen och det är en av anledningarna tillsammans med flera andra som jag redan nämnt att betyget givetvis blir så högt som jag har plats för. Jag skrattade, log och rodnade säkert flera gånger (dubbelkollade inte) medan Ligg med mig spelades upp och hittade aldrig någonting att sätta tummen på för att senare kunna klaga om.

När filmen var slut så kände jag mig nöjd och väldigt nyfiken på allt extramaterial som fanns med. Oturligt för mig, som inte riktigt har nordiskt kompatibla öron så var det mest intressanta (en intervju med regissören) inte textad och mycket gick förlorat så länge jag inte satt still som en hare under jaktsäsongen. Intervju med skådespelarerskorna Helene Bergstrom och Malin Bjørhovde på engelska, inte riktigt lika intressant tyvärr och med väldigt lågt ljud men trevligt ändå. Ytterligare så finns det med en biotrailer och lite bortklippta scener för den som gillar det, jag brukar inte finna alltför mycket nöje i sådant personligen… Den största behållningen och anledningen till det höga betyget är ändå baserat på filmen i sig och allt annat är bara plus i kanten.