Jennifer Aniston i Life of Crime

Perfekt i teorin. Kaos i verkligheten.

De två småtjuvarna Louis och Ordell (John Hawkes & Mos Def) bestämmer sig för att genomföra sin väl uttänkta plan att kidnappa Mickey Dawson, fastighetmagnaten Frank Dawsons fru. En enkel trestegs-kidnappning där det bara är att ta Mickey, ringa Frank och inkassera en miljon dollar för besväret.

Men en kidnappning som ser perfekt ut i teorin spelar inte alltid ut lika bra i verkligheten. Och när det visar sig att Frank (Tim Robbins) precis bestämt sig för att lämna Mickey (Jennifer Aniston) för en yngre kvinna (Isla Fischer) blir kuppen verkningslös. Med hjälp av lite improvisation och ödets nycker lyckas kidnappningen ändå rätt väl, även om inget blir som det var tänkt från första början.

Life of Crime BlurayLife of Crime är enklast beskriven som en blyg feelgoodkomedi som inte tar ut svängarna och håller sig mitt i vägen för att undvika allas åksjuka. Med de enda undandagen i ett par scener som jag kan tycka borde klippts bort eller skrivits om, då de är alldeles för grova jämfört med resterande filmen. Men det är verkligen en myspys-film med lustiga dialoger och en trevligt förutsägbar handling. Life of Crime lär knappast överraska någon med omkastningarna i intrigen, då de inte ger några “-Aha!”-upplevelser men desto fler ljumma “-Mmm.”.

Ändå är det här en film som håller sig flytande och mest beror det på att skådespelarna håller en väldigt jämn nivå och samspelet mellan dem alla fungerar klockrent. Förvecklingarna mellan rollerna är intressanta om än också de enkla att förutse. Någon som hört talas om Stockholmssyndromet till exempel?

Kidnappningar som inte går riktigt som planerat är sen långt tillbaka ett väldigt trevligt sätt att parallellt berätta en crime-thriller med komedi och det här gör regissören Daniel Schechter bra från ett manus spunnet ur en bok av Elmore Leonard, vars skriverier vi ofta sett på film. (3:10 to Yuma, Jackie Brown med flera.) Det är inte den bästa Leonard-adaptionen jag sett men med hjälp av bra skådespel främst från de tre huvudrollerna där Jennifer Aniston glänser i sitt minspel, Mos Def levererar repliker som en kung och John Hawkes skapar en behövligt allvarlig stämning, så blir det en sevärd historia även om den kan tyckas ytlig och väldigt förenklad.

En trevlig film att sätta sig med på kvällen efter en lång dag på jobbet – den har sina kvaliteter och en stor portion charm, men den erbjuder inget utöver det normala. Bra alternativ till minigenren misslyckade kidnappningskomedier finns det gott om, se till exempel Fargo, Suicide Kings eller Raising Arizona.

Översikt
Betyg
DELA