Hem Recensioner Animerad Film Lejonkungen &...

Lejonkungen “Diamond edition”

Lejonkungen Diamond edition bluray

Ett mycket kärt återseende!

Disney brukar ju inte göra någon besviken och det var väl knappast en suck av missnöje som rörde sig i salongerna i Sverige under 1994 när Lejonkungen presenterades på biograferna. Alla som har tid att titta på film, och de som inte har det också för den delen – känner till Lejonkungen på ett sätt eller ett annat. Med sin kraftfulla inledning som i alla andra filmer hade varit ett avslut så är det bara att återigen låta sig häpnas. Kungen är tillbaka!

Simba är den unga tronarvingen till Mufasa, den ståtliga Lejonkungen som styr och ställer över allt land som solen når från horisonten. Han är en lekfull liten krabat som kivas med fågeln Zazu och lejoninnan Nala, de två främsta vännerna från flocken. Med ett stort litet hjärta ser Simba fram emot att få kliva upp på tronen och bli savannens nästa chef, men han är inte utan konkurrens om den åtråvärda titeln. Den bittra och passerade Scar, Mufasa’s broder tänker inte sitta och titta på medan en liten slyngel tar hans förutbestämda plats och hans planer för att återvinna sin plats i kön kommer skaka om hela lejonflockens liv, där vi får följa med Simba under en omvälvande tid full av spänning, sång, vårtsvin och kärlek!

Det här är typen av film som man tänker ”Äntligen!” när den annonseras ut som ett kommande bluraysläpp. Det är många som lämnar dvd-formatet nu och uppdaterar samlingar, tv-apparaterna har blivit långt mycket mer avancerade sen 1994 då tjock-tv’n bestämde och Lejonkungen förmodligen inte alls var lika naturligt färgstark som den är idag.

”Diamond edition” av Lejonkungen, som är klassiker nummer 32 i raden och en av de allra bästa kommer i precis rättan tid. Hösten, regnet och mörkret börjar lägga sig över Sverige och vilken film vore bättre än just den här för att få igång mysstämningen i hus och stugor landet över. En perfekt familjefilm som bjuder på spännande stunder, kärleksfulla möten, roliga bifigurer i Zazu och den konstiga hyenan, fantastisk musik från Elton John och Hans Zimmer och mycket, mycket mer.

Det var säkert tio år sedan jag såg Lejonkungen sist och jag hade glömt bort massvis av filmen men hade starkt i minnet Timon & Pumba’s ”Hakuna matata” och Zazu och Simba’s ”The morning report” som är de gladaste och lättsammaste musiksnuttar som jag någonsin hört i en film. Det blev ett kärt återseende som aldrig sett bättre ut på en tv i hemmamiljö. Blurayen är skarp, färgstark med bra kraftigt ljud, och ännu mer intressant är den mängd extramaterial som finns att tillgå med både animerade bloopers, gallerier, kommentarer, bakom kulisserna från alla möjliga håll samt sing-a-long version av filmen för den som verkligen älskar musiken (+ mer). En mycket kompetent och snygg bluray som jag är mycket glad att kunna ställa upp i hyllan tillsammans med resterande av min klassikersamling (Jag har en till förutom den här.)

Rekommendationerna kommer hagla från varenda kritiker, kompis och butik över hela Sverige och jag följer strömmen, det finns inga andra alternativ. Lejonkungen är en given succé i alla sammanhang och när sammanhanget är en grym bluray (med extra dvd) så går det inte att tacka nej! En sjungande flock på fem glada pingviner i betyg, jag är mycket nöjd!

Missa inte vår tävling där du kan vinna den här utgåvan av filmen! Klicka här.