Krakel Spektakel

Krakel Spektakel, Kusin Vitamin, Hängde o slängde…

…uti en gardin.

Så går sången som de flesta av oss svenskar kan utantill, utan att riktigt veta varför. Jag minns själv inte vilken relation jag hade till Lennart Hellsings karaktärer Krakel, Kusin Vitamin och Opsis Kalopsis, men kan i alla fall nu tryggt försäkra alla att det trots gardinhäng – är väldigt harmlöst barnunderhållning.

Faktiskt så harmlöst att det ligger på gränsen till tråkigt, då Elisabet Gustafssons Krakel Spektakel inte är särskilt spektaklig alls utan mer en lightvariant av Staffan Westerbergs “Vilse i Pannkakan”. Den stora skillnaden är turligt nog att man här förstår vad som händer, även om de surrealistiska inslagen ibland ger en liten utmaning.

Krakel Spektakel DVD 2014Krakel Spektakel berättar sagan om hur Annabell Olsson (Lea Stojanov som känns igen från julkalendern 2014 bland annat) beger sig in i världen Annorlunda för att rädda en trollkarl som lustigt nog förvandlat sig till ett glas saft och ja, druckit upp sig själv. På väg likt Dorothy i Trollkarlen från Oz tar hon varje utmaning med gott mod och i lag med de förvirrade vännerna Krakel, Kusin Vitamin och Opsis Kalopsis så blir det ett spännande och händelserikt äventyr.

Ett äventyr som jag såg tillsammans med mina döttrar där 4-åringen satt som förtrollad från första steget i landet Annorlunda medan 7-åringen snart började vrida sig i soffan då tempot inte direkt håller en rasande fart. Jag, en 33-årig pappa med vana av att se det mesta tillsammans med barnen skruvar mig inte direkt i soffan men visst, Krakel blir aningen långdragen.

De roligaste bitarna är scenografin och hur dynamiskt bakgrunder och rekvisita förändras, de tekniska lösningarna är väldigt imponerande och trots att Krakel Spektakel ser väldigt enkelt skapt ut, så ligger det mycket arbete bakom.

Karaktärerna är likt hela filmen inte tillräckligt vilda men Anton Lundqvist, Lina Ljungqvist och Martin Eliasson gör sig bra som guider genom Annorlunda och deras skådespel ger varje scen en hög mysighetsfaktor. I ett par betydande biroller ses bland andra Henrik Dorsin (som verkligen tar det lugnt) och även Vanja Blomkvist som är ett betryggande ansikte att se i en sån här produktion. Alla de klassiska figurerna finns såklart med de också och bland dem briljerar de stiliga Bröderna Gurka vars sång blir en direkt favorit. “Här kommer Herr Gurka…” och så vidare. Du vet.

Krakel Spektakel lever främst på att den är trevlig rakt igenom vilket barnen gillar och jag som vuxen kan uppskatta, men som sagt – lite vildare, lite större hade inte skadat. En film som fungerar bäst för nostalgiker eller yngre barn men som med lite tålamod från de oinvigda också kan vara en familjefilm.