King Kong (80th Anniversary)

Ett spektakulärt äventyr än idag!


King Kong är apan som alla känner till. En muskig och gigantisk best som klättrar upp på Empire State Building i New York och där möter sitt öde. Har du bara hört ryktena om besten, så har du nu chansen att ta del av filmen i sin helhet, både i svartvitt och i färg när Studio S släpper den kanske mest berömda filmen av alla på dvd. Med pompa och ståt också. Då filmen inte bara är snyggt förpackad med en glassig pappsleeve utan också restaurerad samt kommer med extrafilmen “The Most Dangerous Game” och mycket annat trevligt i extramaterialet.

Handlingen i King Kong kanske du redan bekantat dig med i originalet som jag recenserar nu, eller från Peter Jacksons remake från 2005. Oavsett vilket så är det samma klassiska berättelse med äventyr, skräck, skönheter och odjur. Handlingen tar vid när filmregissören Carl Denham (Carl Armstrong) sätter ut på äventyr tillsammans med den debuterande skådespelerskan Ann Darrow (Fay Wray) och ett stort manskap, där den mest framstående är skepparen Driscoll som spelas av Bruce Cabot. Deras gemensamma mål är att spela in en film i vildmarken, men regissören Denham har en större vision då han också söker efter att fånga en legend på film. Legenden om det enorma monstret Kong som hålls fången bakom en jättemur, ett monster som saknar motstycke i den moderna världen.

Men den som biter efter mycket mister ofta hela stycket och Denhams stora planer går i baklås. Istället för att ha en fantastisk film dokumenterad på sina filmrullar så finner han och manskapet sig istället på beväpnad jakt efter Kong, som lagt vantarna på den vackra Ann Darrow och tagit med sig henne djupt in i djungeln. Det blir en strapatsfylld jakt som bjuder på en mängd fantastiska strider både mellan människa och monster, men främst monster mot monster. När Kong sätter standarden för det som skulle komma att bli århundradets monsterfilm!

I år är det åttio år sedan filmstudion RKO presenterade det färdiga resultatet King Kong. Bolaget hade svårigheter ekonomiskt och satsade ändå på ett galet upptåg som skulle sätta studion på kartan förevigt. Det var bära eller brista och med hjälp av specialeffekter som chockerade världen och tillhörande verklighetstrogna ljudspår lyckades de. Effekternas huvudman var Willish O’Brien och metoderna som användes var högteknologiska. Stop-motionanimationer och jättebyggen för monstren och en interaktion mellan människa och monster som gjordes möjlig med hjälp av bakprojektion, där monstren visas på en skärm och skådespelarna agerar mot denna. Dyrt och omständigt men bevisligen framgångsrikt.

Handlingen är klassiskt tematisk runt Skönheten och Odjuret, den omänskliga kärleken, den noble vilden och den vite mannens upptäckande och alla budskap går fram utan problem. Det här var ingredienser som sen tidigare befäst sig inom filmens värld redan innan 30-talet, både som dokumentära visningar eller genom spelfilmer. Men framgången i att mixa allt är det som gör King Kong till en så pass gångbar film som det fortfarande är. Att steken sedan vänds och filmen avslutas på ett oväntat och dramatiskt, rent av samhällsfarligt sätt gör den inga otjänster. Först byggs spänningen runt legenden upp effektivt under resan till ön, där explorationsdelen och attraktionernas film utnyttjas till max både med infödingarnas medverkan och alla möjliga sorters monster (inklusive dinosaurier) och djur för att fascinera, sedan blir det moderniserat i spektaklet där Kong kidnappar Darrow, vilket återigen sker i New York där Kong förnedras så långt det går, men ändå får en sorts upprättelse, vilken han förtjänar, men även mister livet för.

Det måste ha varit en omvälvande upplevelse att ha sett King Kong på storskärm 1933, med tanke på hur väl den står sig åttio år senare. Även om Kong idag mer framstår som en dåligt gjuten leksak än ett farligt gigantiskt monster så var det 1933 så häftigt som det blev inom äventyrssvängen. Skulle jag få välja en film att se premiären av, vilket som helst, vilken tid som helst så skulle jag välja King Kong.

Men, eftersom ingen verkar ta tidsresandet framåt i sån fart att man kommer hinna prova på det så nöjer jag mig med den här utgåvan av King Kong från Studio S där det inte bara finns originalet i upphottad version med bra bild och klart ljud utan även en cool inofficiellt färglagd version tillsammans med en halvtimmes dokumentär där flera av filmens medarbetare får komma till tals. Intressant och lärorikt helt klart. Ytterligare ett par delar av extramaterialet som inte får missas är bildgalleriet med foton från inspelningen samt trailers från remakes, inspirationsfilmer och rakt av stulna manus som filmatiseras, där allt från supercoola Schlock till King Kong vs. Godzilla finns att studera. Underbart och början på mitt apmonster-filmsamlande.

Bäst i extramaterialet är dock den spelfilm som satts på pränt. Mänskligt Villebråd (The Most Dangerous Game) där kulisser och skådespelare från King Kong finns med då filmerna spelades in simultant för att spara pengar. Jämfört med King Kong är det en effektlös och mer psykologiskt inriktad film som ger ett par slängar åt det här med expeditionsfilmer och jägare i allmänhet, där roller vänds och människan blir villebrådet, som den svenska titeln avslöjar så fint. Fay Wray har även här en betydande roll där hon får tala desto mer än i King Kong, där hon mest skriker (av förklarliga skäl) samt Robert Armstrong som får agera Starke Man och hjälte. Det är en hyfsad film, men i skuggan av att ha sett King Kong alldeles innan så är den rätt tam, precis som de flesta filmerna från den här tiden är.

INGA KOMMENTARER