Hem Recensioner Komedi Just go with ...

Just go with it

Jennifer Aniston & Adam Sandler i Just Go With It

Gifta på låtsas i Hawaii.

Danny Maccabee (Adam Sandler) spelar ett högriskspel där han använder sin egna obegagnade vigselring för att ragga med hjälp av sympatifiske. Han är bra på det han gör och har inte haft några planer på att sluta, tills skönheten Palmer (Brooklyn Decker) dyker upp och tar honom helt med storm. Palmer lägger dock märke till ringen vilket tvingar fram en liten vit lögn. En lögn som snabbt växer, till att bli en av de svartaste skuggorna i hans liv.

Danny rör till det ordentligt i lögnen om fingerdekorationen och till räddningen kommer assistenten Katherine. (Jennifer Aniston) Hon tar motvilligt på sig rollen att posera som Danny’s fru och i deras gemensamma lögn befinner de sig mitt i skilsmässa vilket ger Danny fria händer. Teoretiskt funktionellt, men för humorns skull givetvis inledningen på ännu fler lögner och komplikationer.

Just go with itI ett försök att gemensamt övertala Palmer om att allt är i sin ordning föreslås en enkel fika på neutral mark. Resultatet? En familjeresa till Hawaii som inkluderar Palmer, Danny, Katherine, en internetfåraherde (ja, man kan visst göra det online) samt ett par välbehövliga gästinhopp av Nicole Kidman och Dave Matthews. Som extra bonus får vi också det mest lyckade inhoppet från Nick Swardson som även han har en plats på kanten.

Från produktionsbolaget (Happy Madison) som tidigare gett oss pärlor som Happy Gilmore och Funny People erbjuds vi här mer roliga Sandler-upptåg i solig värme. Det är allt från förväxlingskomedi till slapstick och en fårtacka som behöver första-hjälpen. Relationsmässigt så är det från den oskyldiga fikastunden en enorm röra där prestationsångest och tävlingar växlas omvartannat med dispyter. Mycket som normala relationer men ta det gånger ett par hundra för att jämna ut vågskålen. En röd tråd till filmens givna insikt om äkta kärlek knyts ihop mot slutet och den känns lika obligatorisk som det är att ha film i kameran.

Filmen är baserad på en scenpjäs och i den pjäsen antar jag att det finns många dörrar eller garderober att gömma sig i. Sandlers karaktär håller i många lösa trådar från början till slut och vore det inte för att han utmärker sig i Just Go With It så hade det inte hållit hela vägen. Lögnen som det hela bygger på är egentligen enkel att avslöja men ambitionen att göra det döljs bakom många roliga moment. Inte förrän filmen nått sin avrundning så tar det mer romantiskt inriktade in. För att man glad och nöjd ska kunna stänga av och gå vidare med livet.

I extramaterialet till DVD’n finns det lite att ha trevligt med, jag tyckte speciellt om kommentarspåret, som inte är särskilt involverat i detaljer utan mest är en mängd skämt parallellt med att filmen rullar. I övrigt är det standardmässigt upplagt med bloopers, borttagna scener och en liten fördjupning i karaktären Dolph Lundgren som är en av de jolligaste, men roligaste biroller jag sett på ett tag.

”Just go with it” är ledordet och följer du med Sandler och Aniston till Hawaii i hopp om att ha lite lättförglömligt skoj, ja då kommer du inte bli besviken. Även om du inte blir solbränd.