Hem Recensioner Djurskräck Infestation

Infestation

Infestation

Förbered dig på den globala svärmningen!

Infestation, du får det du förväntat dig. Det fick i alla fall jag, en humoristisk verklighetsfrånvarande skojfilm om gigantiska skalbaggar som tagit över en mellanstor anonym stad i USA.

Cooper misslyckas med et mesta han tar sig för, istället för att sälja produkter på sitt jobb leker han lekar med sina kollegor och är på håret till att få sparken, men när han vaknar invävd i en kokong en morgon på kontoret så bestämmer han sig för att nu, nu är det dags att rycka upp sig lite! Tyvärr så finns det inte mycket att sälja längre, inte heller något att sälja det till. Så Cooper börjar väcka sina vänner på kontoret och tar kontrollen över den grupp som bestämt ska ta sig norrut, till Coopers pappas skyddsrum.

Infestation bjuder på den vanliga historien om en grupp människor som ska röra sig från punkt A till punkt B efter att apokalypsen slagit till. Den här gången gestaltas apokalypsen av en gigantisk svärm skalbaggar och någon slags flugor och resan till B blir (som vanligt) allt annat än enkel. Det vore intressant att se en postapokalyptisk film där den här resan var enkel, vad vore kärnan i handlingen då? Tillsammans lär sig i alla fall gruppen att samarbeta, hur fienden fungerar, hur man undviker, avväpnar och avlivar den. Allt i ordning alltså.

Infestation DVDCooper (Chris Marquette) försöker utvecklas och ta kontroll över sitt liv, en slacker förvandlas till hjälte och under den uppväxten blir han både mer intresserad av och mer intressant för den fagra nya tjejen i gruppen Sara (Brooke Nevin). Men allt det här är sekundärt, det följer alltid med en liten romans i postapokalyptiska filmer för att balansera. I Infestation står den för lite av humorn men är i all mening helt oväsentlig förutom för att fastställa vilken riktning huvudrollen Cooper rör sig åt. Det viktiga i Infestation är att vi får se mycket insektsgore blandat med lite spänning och skräck, vilket vi får men i all mysighetens tecken.

En rolig film, som Kyle Rankin regisserat och författat manus till. Rankin får en OK-stämpel tryckt i pannan av mig, eftersom Infestation ger mig precis det jag hoppats på. För det första: Humor, för det andra: lite originalitet och det tredje: välskapta och snyggt specialeffektade skalbaggar som attackerar allt och alla så fort de får chansen. Berättarmässigt förlorar Infestation ganska mycket, den är ojämn och lite upprepande, det finns inte tillräckligt många variationer på monster heller för den delen, men allt det här kan jag se bortom eftersom jag satt ribban ganska lågt. Det påverkar såklart betyget men inte min egna upplevelse av filmen som var god.

Gillar du lite ovanliga filmer som gränsar på jolliga så tycker jag du ska ge Infestation en chans, har du ingen tid för tramserier så är det bara att välja något från Criterioncollection men det här tycker jag, fungerar som bättre underhållning. Lite chips, lite skratt och förhoppningsvis inga kackerlackor i dippen!