Hem Recensioner Tv-Serie I Anneli

I Anneli

Den Kompletta Serien av I Anneli

Melankolisk underhållning med fantastiska Sissela Benn.

I åtta avsnitt följer vi Anneli, cafébiträdet som är förälskad i stammisen Joel, den aspirerande musikern som brukar hänga med sin reportervän och exflickvän Rebecca, en riktig diva. Efter sig har Anneli en mustashprydd väktare som aldrig löst en konflikt, han heter Don och tar kaffet själv på Majsan’s corner, Annelis arbetsplats där ägaren Majsan på ett sorgligt vis suktar efter sin man Pål, som lämnat henne och Patrik (hennes katt) för en annan kvinna.

Alla har de en önskan att ta sig bortom dimman där det finns oändlig lycka och ett varsitt okomplicerat liv och på vägen dit kommer deras liv tvinnas ihop på ett distansierat men hjärtligt humoristiskt vis.

Personligheterna flödar över i den här lilla serien som nystar upp Annelis inre liv där hon projicerar sina osäkerheter på ett alterego som hon döpt till ”Liket”. Anneli har haft en insinuerad svår barndom som format hennes självkänsla och föreställningar kring vem hon borde vara samt vem hon egentligen är. Hon kämpar dagligen med att säga rätt saker, som en imitatör av den hon umgås med försöker hon anamma seder och bruk som varken faller sig naturliga i hennes person eller i den hon försöker vara. Sissela Benn förkroppsligar den här känslan genom ett suveränt skådespelande, hon är seriens allra största stjärna, i väldigt hård konkurrens.

Runtomkring sig har Anneli en liten grupp människor som alla även de har sina motiv till självförbättring och även fast de tycks vara självsäkra ”färdiga” människor så är det långt ifrån verkligen så. I Anneli är en otroligt skön serie där människorna tillåts vara människor fast med en morbid, ibland bisarr humoristisk ton som väldigt sällan känns opassande.

Det här är helt klart en av de bästa svenska produktionerna som jag sett på länge. Det är anspråkslöst, lagom och väldigt intressant att följa. Konceptet utbrett på totalt fyra timmar verkade till en början kunna bli en repetetiv sak men det är det verkligen inte. Briljanta dialoger framförda av idel engagerade och duktiga skådespelare, fräscha vinklingar på vuxna ungdomar samt vilsna vuxna presenterat till en hel del passande och väldigt bra musik från bland andra Sufjan Stevens.

Har du tänkt sträckkolla en svensk serie någon gång snart så kan jag rekommendera I Anneli, det är en riktigt trevlig samling avsnitt som inte alls var svåra att ta sig igenom. Det finns något för alla att känna igen sig i, irritera sig på eller bara sitta och mysa till.