Hem Recensioner Komedi Hot tub time ...

Hot tub time machine

Hot Tub Time Machine

Larvigt och inte särskilt roligt.

Det är bara på grund av titeln som jag skaffat mig ett exemplar av Hot tub time machine. Min budget för köpet sträckte sig inte långt, inte ens över en Selma Lagerlöf, hade jag betalat mer än så skulle jag ångrat mig. Fascinationen över det dåliga som den här filmen måste vara hade funnits i mig alldeles för länge för att jag skulle kunna låta bli och så blev det äntligen dags.

John Cusack, Rob Corddry, Craig Robinson och Clark Duke utgör en trio som umgicks när de var barn plus bihang (Clark Duke). Livet märkte dem efter ungdomen och de tilldelades yrkesroller, äktenskap, spritproblem och så vidare och de gles således sorgligt nog ifrån varandra. Än sorgligare blev deras återförening, då Lou (Corddry) hospitaliseras efter ett fylleslag med följande självmordsförsök.

Hot tub time machineFör att lätta upp stämningen bredvid sjukhussängen och återskapa vänskapsbanden bestämmer sig Lou’s vänner Adam och Nick sig för att boka en skidresa till deras gladaste minnens ställe, en skidort där de träffade kvinnor, stod på scen och var allmänt ascoola mest hela tiden. (Så som de minns det.)

Det låter ju som en trevlig roadmovie med möjligheter till lite manlig bonding (inte bondage) och trevliga picknickstunder i stil med Henry Fonda och Dennis Hopper från Easy Rider (1969). Men då har jag ju glömt det allra viktigaste. Tidsmaskinen! För under ett vilt och manligt festande i ett bubbelbad på hotellet transporteras det glada gänget ungefär 25 år tillbaka i tiden, för att i spegeln se sig själva som sig själva på åttiotalet. De lever och andas återigen ungdomens kraftiga andetag. (Ja, förutom Clark Duke som inte förändras alls.)

Det vanliga köret krings tidsresande upprepas, förändra ingenting, skapa inte kaos i ”The space continuum” för då kommer skiten att träffa fläkten …och självklart är det precis det som börjar hända så snart de alla förstått vad som pågår, även om just det tar väldigt lång tid. För att kunna återvända till sin egen tid måste de hitta delar och laga tidsmaskinen, vilket visar sig vara svårare än svårt när i en värld där allt handlar om rosa spandexbrallor och fluffiga frisyrer. Samtidigt som historien tycks upprepa sig själv, återblicksresan blir en nutidsresa.

Hot tub time machine är inte mycket mer än en lustigt titel och ett återupplivande av åttiotalsfilmens charmerande vinterbackar och kassettspelare. Den manliga kvartetten möter svårigheter både inom gruppen, med kvinnorna och gamla otrevligare minnen än de minns dem men allt är väldigt ytligt. Mitt i allt står Clard Duke med en räddande biroll och kommenterar kring internet och popkultur som inte finns ännu, vilket blir filmens största underhållning tillsammans med reparatören (spelad av en ålderbiten Chevy Chase) till tidsmaskinen som inte gör många knop i timmen.

John Cusack kidnappar handlingen och humorn och hans roll kräver drama och romantik medan de andra kan förhålla sig mer till den hjärnlöshet som förväntas, Cusack lyckas helt klart sämst i sitt uppdrag, till och med sämre än svårslagne Corddry som står för motsatsen.

Det finns komiska ljuspunkter i Hot tub time machine, även om de gömmer sig och bara tittar fram för korta stunder. Till största delen är det precis det som jag förväntat mig en halvt underhållande film som kan köra på medan jag koncentrerar mig på ostbågarna och lite avkoppling från verkligheten. Och det är ju inget fel i det, är det inte därför vi tittar på film alltsomoftast?