Hercules

The Rock tar sig an myten Hercules. Man eller myt?

Dags var det för lite äkta svärd- och sandaläventyr tillsammans med en av Hollywoods största (bokstavligt talat) i Dwayne Johnson. Det har blivit hans ansvar att axla rollen som den mytomspunne Hercules, son till Zeus, halvgud och allmänt sexig hjälte. Och visst är han ett renodlat muskelknippe som ser ut som rollen kräver – frågan är om det krävs något mer för att verkligen bli Hercules, eller om det är det enda…

Hercules DVDRegissören Brett Ratner (X-Men, Rush Hour) har satt ut för att utmana myten om Hercules som son till Zeus och tillika halvgud för att öppna några ögon runt det här med att tro blint på vad som helst, bara för att det finns nedtecknat i någon bok eller förts fram via hörsägen. Han har tagit actionfilmsformatet, flyttat det långt tillbaka i tiden och utmanar där direkt myten genom att försöka krossa Hercules som halvgud och visa att han minsann bara var en karl, om än riktigt ordentligt enorm. Den här idén kanske tycktes trevlig i manuset, men resulterar i en väldigt blek film där hjälten inte får vara hjälte och mest försöker lära bönder hålla i sköldar i långdragna montage. Den bombastiske hjälten som jag hade hoppats att The Rock skulle bli som Hercules försvinner i dammet från slagskämpar lika snabbt som hans egna tragedier från det förflutna, lämpligt inflikade genom förvirrande flashbacks.

Handlingen är lika bedrövlig som försöken att förminska huvudpersonen men den roterar i alla fall runt något som är förståeligt och som går att följa enkelt. Hercules är ledaren för ett band legosoldater med olika talanger (bland dem ses Ian McShane och norskan Ingrid Bolsø Berdal göra bra roller) och de lejs för att rädda Lord Cotys rike från den onde krigaren Rhesus. Det är i stort sett det hela men som tur är så finns det en överraskning paketerat här vilket leder till att det inte bara blir en sväng träning, strid och vinst över fienden (med montage) utan det hela tas om, i det som kunde ha gjort en intressant film med stora intriger. Men genom en omöjlig tidsbudget så tvingas det här hastas igenom eftersom det helt enkelt inte finns tillräckligt med tid för att göra något vettigt av det. Jag önskar att någon (Ratner) hade insett att det här inte kommer fungera, skippat överraskningen och gjort en ordentlig film istället.

Nej, den här Hercules är inget bättre än den gamla goda tv-serien där blonde kraftmannen Kevin Sorbo spelade hjälten och missar både i försöken att förnya och förgöra myten om halvguden – lika mycket som den misslyckas med att vara en underhållande äventyrsfilm. Det är hafsigt och tråkigt och det enda som blev rätt är Dwayne Johnsons träningsschema, för herregud, hur enorm är han egentligen?