Hem Recensioner Krig Gränsen

Gränsen

Gränsen DVD

Missa inte den här. Ett riktigt guldkorn!

När Löjtnant Aron Stenström’s lillebror Sven ger sig ut på en nattlig skidfärd tillsammans med kollegan Halvars har de inte en aning om den händelsekedja de kommer sätta igång. De hamnar mitt i en Tysk-svensk uppgörelse där de tvingas försvara sig med livet som insats. Skotten haglar över Gränsen mellan Sverige och Norge och både Halvars och Sven Stenström försvinner under natten.

Aron Stenström anländer till vägspärren där hans lillebror posterats nästa morgon bara för att hitta ett gäng utslagna soldater mitt i en rafflande bakfylla. Halvars och Sven finns inte på plats. De sätter därför alla iväg på skidor i de två borttappade soldaternas spår och en resa genom den svenska vinterns skogslandskap påbörjas. En resa som kommer färga landskapet rött och lämna många män under jord, samtidigt som den kommer hålla dig på alerten såsom få svenska filmer lyckats med tidigare.

En cinematografisk hyllning till det nordiska vinterlandskapet där ljudet av en oändlig mängd skott ekar genom högtalarna som om vi vore utomhus på skjutbanan. Välproducerat bild och ljudmässigt är det en fröjd för ögat att titta på Richard Holms (med hjälp av Andreas Wessberg) film som slagit igenom som ett stridsflygplan genom ljudbarriären. Holm visar att han utvecklats sen sin svenska kultrulle ”Sex, lögner och videovåld” (2000) där han lånade friskt och utan hämningar från både Kubricks ”A clockwork orange” och Ridley Scotts ”Alien”. Filmerna är ljusår ifrån varandra i produktionsvärde och möjligheter efter budget och enda anledningen att nämna Holms tidigare alster är för att det är en intressant bana han vandrat. Från dåliga svenska tv-serier som ”Tre kronor” och ”Nya tider” till ”Sex lögner och videovåld”, fortsatt mot ytterligare tv-serier sedan ”Johan Falk, här ”Gränsen” och senare ”Irene Huss”. Olikheterna passar inte ihop riktigt men ändå lyckas Holm pressa ur så mycket han kan ur sina filmer/serier.

Det gör han också här, där ett klassiskt ”rädda menige-drama” utförs så gott som jag kan tänka mig möjligt. Med siluettbilder gentemot motljus berättar Holm kring fasorna i krig, förutom de rätt så groteska dödsscener som finns med. En film som innehåller precis det jag letar efter inom krigsgenren. Det finns flertalet svagheter i manuset och beteendet hos de inblandade men det rör sig mest om småsaker som kan få slinka förbi, det är hjälpande saker som för filmen framåt och undviker alltför motiga transportsträckor.

De starkaste karaktärerna är också starka och då menar jag såklart Stenström den äldre (André Sjöberg, som också skrivit manus ska jag berätta, tillsammans med Johnny Steen) och Järvinen, den stenhårda finsksvensken som överlevt vinterkriget och har sina ärr efter det. Speciellt märkbart ett trevligt synligt försvagat eller förblindat öga som hjälper till att skapa en elak sate av rang. Väl porträtterad av Antti Reini, en finsk skådis som du förmodligen sett förr men inte kommer ihåg. (Tusenbröder m.m.) Oturligt nog med de trevliga svenska hjältarna på ena sidan så faller filmen i tyskfällan där varenda tysktalande soldat är ett certifierat supermonster och deras befälhavare übersatar, det är lite tråkigt att se stereotypen utan någon mänsklig inblandning överhuvudtaget i en hel nations medverkan i filmen. Förvisso bra för den politiska korrektheten, tvivlar på att det var inberäknat med tanke på mycket som händer i filmen dock….

Ändå, trots att jag klagar lite – så är ”Gränsen” helt klart en av de intensivaste krigsfilmerna från Sverige jag någonsin sett och jag är långt ifrån missnöjd med den efter ett rungande avslut. Helt klart över den svenska kommersiella ribban med en hel del inlägg från mindre accepterade former av underhållning så måste jag bara gilla filmen. En fyra får det bli, missarna är de stereotypiska tyskarna, de något underutvecklade svenska soldaterna (förutom Stenström) samt en kärlekshistoria som utspelas i bakgrunden och aldrig riktigt fungerar med resten av filmen. Stora pluspoäng till ljudet som är riktigt bra speciellt under skottlossningar samt att nästan allt utspelas i en vacker naturlig miljö. Även givetvis det ovanligt naturliga skådespelet från den svenskfinska duon i huvudrollerna.