RIta Haywort är Gilda

Noir är inte bara män i hatt och mörka skuggor.


Rita Hayworth tar sig an två män i rollen som Gilda, en kvinna med hämnd i bagaget och ett lurigt sätt att kräva den. För att ge igen och sabotera för Johnny (Glenn Ford), en uppkomling inom den illegala casinobranschen, så gifter hon sig med Johnnys chef Ballin. Nej, inte dvärgen i Hobbitfilmerna utan en lång man som mer ser ut som en alv, spelad av George Macready. Hennes val av hämnd visar sig snart vara ett dåligt och de tre hamnar i en dödlig triangel av svek, lögner och hat.

Gilda BlurayGilda är en film från mitten av fyrtiotalet och är lika mycket ett festligt firande att 2:a Världskriget tagit slut som den sitter på alla karaktärsdrag av en Film Noir, genren som skulle komma att dominera i Hollywood i efterkrigstiden. Skillnaden mellan Gilda och många (de flesta) andra Film Noirs är att den inte spänner ögonen direkt i vad männen i handlingen gör och känner utan istället porträtterar Rita Hayworth som en glamourös Femme Fatale som inte bara kan ställa till med trubbel utan också ser helt fantastisk ut när hon gör det.

Ljussättning, kostym, scenerier och dialogen är till ständig fördel till Hayworth och det är ingen tvekan om att hon älskar varenda minut. Hon glänser i allt från bitiga replikskiften över en snygg drink till mindre övertygande sång- och dansscener, där Hayworth faktiskt kunde ha fått bättre koreografi och möjligen en större klänning. Regissören Charles Vidor gör det allra mesta han kan av att hålla Hayworth åtråvärd vilket borde vara rätt enkelt med tanke på att hon var en av tidens “sexbomber” för att uttrycka det lite klantigt.

Handligen i Gilda är sammanfattningsvis lovande men filmen lider mycket av en alldeles för lång speltid och väldigt mycket kallprat som inte leder någonstans. Uppbyggnaden av karaktärer och relationer inledningsvis är otroligt välgjort och håller mig på tårna totalt den första timmen. Men så snart den efterlängtade twisten ska komma så tröttnar jag rätt snabbt. Mest på grund av att studien av Hayworth blir alltmer påträngande och att det som borde eskalera handlingsmässigt snarare saktar in.

Gilda håller ändå stilen rakt igenom och är en hyllad film av många Film Noir-enusiaster (bland andra Martin Scorcese och Baz Luhrmann som talar varmt om den i extramaterialet) men personligen så föredrar jag de mer hårdkokta, detektiv- eller mordhistorieinriktade 40-talsfilmerna där det mesta är känslolöst och stenhårt. Här blir det lite för mycket snack, lite för lite action.