Freelancers

Tre rookiepoliser får lära sig vad polisyrket går ut på.


Blandningen Robert De Niro, Curtis “50 Cent” Jackson och Forest Whitaker fascinerade mig verkligen när jag la ögonen på den här filmen första gången. Tanken att de tre skulle vara med i samma film, i samma scener och utbyta repliker kändes väldigt främmande och blev en avgörande faktor till att filmen snabbt åkte in i dvd-spelaren. Till min förvåning så fungerade kombinationen legend (De Niro), veteran (Whitaker) och stel nykomling (Jackson) bättre än väntat. Såklart, i vanlig ordning när det handlar om en film med 50 Cent så är förväntningarna redan från start rätt så låga och med backup som i det här fallet enkla att möta.

Tre ungdomar på glid fortsätter sin resa på bananskalet från arresten till att genom oväntad hjälp hamna på den amerikanska motsvarigheten till polishögskolan. Omöjligt fantasifullt. De examineras och där börjar handlingen i Freelancers att ta form efter att bakgrunden målats upp i snabb collageform. Malo (Curtis Jackson) firar tillsammans med vännerna A.D (Malcolm Goodwin) och Lucas (Ryan O’Nan) innan de ska tilldelas en varsin mentor och veteranpartner.

Freelancers Packshot DVDInnan de ens hinner ut på stadens gator för att börja stoppa buset så möts Malo upp av en för honom okänd man (Robert De Niro) som erbjuder en annan väg in i polisyrket, där man jobbar för sig själv och kanske inte följer alla regler varje gång. Malo funderar knappt på saken utan dras medvilligt in i en värld bara de mest härdade poliser har tillgång till, där framgång räknas i utförda vålshandlingar, pengar, kvinnor och droger istället för uppläsandet av Miranda-rättigheter och brottsförebyggande arbete…

Om du bortser från hur otroligt makalöst, vansinnig hela tanken bakom den här filmen är och enbart ser den för att det är en häftig och ovanligt vinklad polisthriller så har du en god chans att få ut mycket mer av den här filmen än mig. Den är så fylld till bredden med alla olika sorters gränsöverskridande händelser att det mer än en gång rinner över kanten, konsekvenser är ingenting man behöver bry sig om, saker händer och sen fortsätter vi med någonting annat.

Curtis Jackson hamnar direkt i centrum för händelserna och är egentligen den enda stoppklossen som sänker hastigheten på Freelancers med sitt stela, uttryckslösa tuffingskådespeleri medan hans mentor i filmen (spelad av Whitaker) forcerar ny mark inom polisväsendet tillsammans med Robert De Niro och verkligen tar tillvara på L. Philippe Casseus galna bakom-kulisserna-värld. Det här är en berättelse som börjar utanför ramarna för vad som är trovärdigt och förmodligen hade kunnat gått ungefär hur som helst om det inte funnits en huvudstory runt en maktkamp där bara de starkaste överlever. Jag vet inte om handlingen gör filmen en tjänst eller en otjänst, då det verkligen hade varit intressant att se var vi hade hamnat med ett öppnare manus.

Väl actionfylld, både baserad på marknivå i polisbilar och högre upp i hierarkien där det går att hitta flera väldigt roligt skrivna biroller som ger lite rymd åt alla annars rätt statiskt framställda karaktärer (Vinnie Jones räknas inte in som en lyckad biroll). Freelancers bjuder även på en riktigt usel kärlekshistoria, då menar jag fantasilöst usel där Jackson möter sin kvinnliga motsvarighet i Anabelle Acosta plus en ännu sämre brödraskapsberättelse som jag tycker borde ha varit mycket mer av en drivande kraft för att ge någon form av ordentlig motivation till Curtis Jackson’s Malo, som faktiskt mer eller mindre bara verkar följa med i brist på annan underhållning.

Värd att se för filmens första och halva andra akt då de är de bästa eftersom det händer mest till synes slumpmässiga saker och fortfarande är till en viss mån trovärdigt (om man verkligen övertalar sig själv). Mot slutet så övergår det i mer av byggnationen av en gigantisk uppgörelse som känns given men ändå hyfsat lurig och en oerhörd besvikelse.

INGA KOMMENTARER