Hem Recensioner Thriller Exam

Exam

Exam

Pitchen: 8 personer befinner sig i ett sterilt inrett rum.

De har bjudits in för den sista etappen i en jobbansökan och i tidernas hårda ekonomiska klimat (där jobb är lika svårfångade som det är att vinna på lotto) är det här kanske lösningen för att få spetskompetensen bland hundratals ansökande.

8 personer och ett räkneverk som räknar ner från 80 minuter. De har alla ett varsitt blankt papper, en penna och en uppgift att lösa, vad uppgiften/frågan är vet de inte men den som först kommer på svaret får jobbet.

Det finns en del grundregler som inte får brytas. Förstör man sitt papper, avsiktligt eller oavsiktligt så är man diskvalificerad. Om man lämnar rummet, oavsett anledning, diskvalificerad. Om man kontaktar den vakt som står vid dörren (utkastaren) eller talar till kamerorna som övervakar spektaklet så blir man, japp. Diskvalificerad. Som du säkert förstår så tar det ett tag innan allvaret i reglerna sjunkit in och diskvalifikationerna haglar till en början, innan gruppen blir alltmer försiktiga, alltmer paranoida och främst – giriga för anställningen.

Tanken i Stuart Hazeldine’s första ordentliga film är att vi ska bli intresserade av den psykologiska press som deltagarna i rummet utsätts för. Manuset är skrivet av regissören som lånat storyn av Simon Garrity som tidigare inte (enligt IMDB) gjort särskilt mycket väsen av sig i ”branschen”. Det märks i Exam, som förvisso har ett rätt så starkt manus som involverar en värld utanför som inte behandlar vår nutid utan en något mer apokalyptisk tid där sjukdomar härjar m.m. Lite Resident Evil utanför rummet som förklarar en hel del av händelserna innanför väggarna. Men innanför väggarna är dialogerna alldeles för torftiga för att hålla igång intresset i filmen, en specifik idé om hur problemlösningen ska ske kring uppgiften kan ta så lång tid som halva filmen och ingenting blir gjort.

Istället för en psykologiskt involverande thriller med nerv och känsla blir Exam ett 80-minuters möte med en helt ny projektgrupp. Visserligen sker några bisarra vändningar under mötet men det händer ingenting som inte gick att förutse. Förrän filmens avslut såklart, som måste vara anledningen till att en del tycker att den här filmen var  ”mästerlig”. Det är den inte. Ett mediokert försök att vara intelligenta och involvera tittaren där speltiden och händelserna sker parallellt med varandra (som i 12 angry men) så vi inte missar något, det vi däremot missar är dem som övervakar – att inkorporera dem i filmen hade inte skadat även i korta klipp för att variera det som nu är en rätt så tråkig historia.

Exam lockar säkert många att titta, den har ju några fördelar som inte många filmare vågar sig på att använda. Tiden som sagt, alltid intressant. Rummet är också intressant men används inte tillräckligt bra även om det figurerar nästan som en extra roll. Det är en alldeles för svår uppgift regissören och manusförfattaren tagit på sig och hans förmåga når inte hela vägen. Ett modigt koncept som inte räcker till. Skådespeleriet omfattar samma problem, det räcker inte till även om det är en del ”namn” som figurerar, Nathalie Cox och Jimi Mistry bland andra, Mistry som är mer känd som The Guru, den indiska skådisen som slog igenom lite oväntat 2002, han är inte särskilt duktig tycker jag.

Trots att jag inte tyckte om den här filmen så tycker jag att det är en film värd att se, den har några element av filmiskt värde som även om det inte är det bästa blir intressant. Van med typiska filmer som går från A till B till C är Exam ett uppfriskande avbräck, det är så synd bara att den inte är bättre!