Hem Recensioner Tv-Serie Downton Abbey...

Downton Abbey: Säsong 1

Downtown abbey DVD

Julian Fellowes kostymdrama Downton abbey är helt fenomenalt!

I Downton abbey där familjen Crawley huserar sig själva och en mindre arme med tjänstefolk finns det många separata konflikter. I de finare salarna, de som görs iordning minutiöst varje morgon av tjänstefolket roterar världen kring det egna, det vill säga släkten, pengarna och anseendet.

I tjänstefolkets inkvartering handlar det om att sköta sina uppgifter, men även skvallra, pika varandra och försöka skaffa pluspoäng. Konspirationsteoretiker och ambitiösa butlers kämpar om sin herres gunst, men inte alls på ett insmickrande sätt. Yrkesstoltheten hos tjänstefolk i allmänhet lyser som solen över Downton abbey, där den professionella yrkeskåren verkar. I alla fall framför ridåerna.

Downton abbey utspelar sig före det första världskriget, det hela börjar runt 1912 och vi följer med till 1914. Den etiska och officiella koden som användes i början av nittonhundratalet genomsyrar hela den första serien i alla dess sju avsnitt. Det är en riktigt trivsamt ordnad tillställning i slagkraftiga, rejäla miljöer och med ett skådespel av riktig hög klass.

Kostymeriet tillsammans med rollerna, handlingen och den smarta, roliga men ändå i botten seriösa dialogen packat tillsammans har borgat för en massiv succé i hemlandet England. Över 10 miljoner tittare per avsnitt och i USA runt 6 miljoner per avsnitt. Ytterligare tv-bolag i över 100 länder har köpt in serien och på svt har första omgången redan visats en sväng. En andra serie är i produktion och för oss som redan sett de första avsnitten nu blir det en evig väntan.

Hittar man ingenting eller ingen man tycker om i den här serien så har man ställt höga krav på sin underhållning. Med över femton aktiva roller som tar plats i handlingen är det sällan det är stiltje i huset. Främst följer vi familjen Crawley, som bara dem räknat är åtta stycken med varierande inblanding beroende på avsnitt. Tjänstefolket med Butlern Carson (Jim Carter) och pagen Thomas (Rob James-Collier) i spetsen är ännu fler, deras bekymmer fokuseras till en början mest som bihistorier till herrskapets, men blandas djupare ihop med varandra ju längre serien fortlöper. Med detta sagt är det värt att klargöra att trots alla dessa karaktärer, all dialog som krävs för att hålla igång både handlingen och publikens intresse så blir det aldrig varken rörigt eller ointressant. Vi tittade igenom hela serien på cirka 6 timmar på en dag, utan problem.

Tonen från rollerna i serien är mänsklig, human, förstående och vi slipper (förutom hos en person) den gammeldags inpräntade bilden av att tjänstefolket är av ett lägre stånd och därför behandlas som smuts under herrskapets skor. Det är en symbios mellan hög och låg och det är där jag tror den allra största framgången ligger. Alla kan, (förutom de som föredrar gammeldags då såklart) relatera till det som sker i bild. Det finns alltid någon att tycka om eller heja på som vinnare i konflikter. Självklart dricker inte husan och Lorden ur samma glas framför en tänd brasa på kvällarna, distans finns men det är inte som “vanligt”.

Julian Fellowes, som tidigare arbetat med ”Young Victoria, The tourist och Gosford Park(den sistnämnda resulterade i en Oscarsstatyett för bästa manus) lämnar inga öppningar för missförstånd och inga andra problematiska fel heller som jag ser det. Ett vattentätt manus som verkligen måste ha varit ett hästjobb att sätta ihop. Resultatet: Fenomenalt. Addera fenomenalt med ett kostymeri som är helt underbart även om det ibland tycks aningen modernt (jag är ingen expert), sceneri som kommer rycka dig i både inrednings och picknicknerven samt ett skådespeleri som verkar så äkta att det inte figurerar en enda aktör i bild. Fenomenalt upphöjt i två.

Jag är mycket imponerad av den här serien som jag (ska erkännas) inte har sett tidigare, inte ens en trailer. Mina förutfattade meningar kring hur tråkigt det här skulle bli suddades ut efter det första avsnittet när jag direkt satte igång det andra. Sen fortsatte det så till kvällen lagt sig, då jag istället för serien började mosa mig igenom det kvalitativa extramaterialet som ligger med på skiva nummer tre. En förträfflig serie som jag definitivt kommer se den andra omgången av – jag tycker att du borde se den också, om du inte gjort det!