Hem Recensioner Action Doomsday

Doomsday

Doomsday DVD

Lite sång, lite dans, lite naket. Massa blod, action och explosioner!

Okej, ingen sång. Men resten finns där.

Jag såg Dog Soldiers, och blev alldeles kollrig över hur en varulvsfilm kunde göras övertygande och läskig. Sen kom The Descent (Instängd) som fick mig att glömma bort mina popcorn då klaustrofobin kom krypandes och jag inte vågade riskera att täppa till andningsvägarna ytterligare på mig själv.

Neil Marshall heter mannen bakom dessa två filmer och han har i Doomsday skamlöst kastat ihop sina favoritgenrer och favoritfilmer, som lyckligtsvis även råkar vara mina, och av det skapat en underbar hyllning. Absolut, det här är en film av ett fan för fansen. Det var ett par som lämnade rummet när filmen tog en rätt skruvad vändning, jag kan förstå dem. Men jag håller inte med.

Men vad har ett gäng kannibalistiska punkare, en medeltida borg, cybernetik, Bob Hoskins, modifierade fordon a´la Mad Max och en virusepedemi gemensamt annat än att de alla utgör en fin grund för en kaotisk rollspelsomgång? Se filmen så förstår du.

För 27 år sedan försattes hela Skottland i karantän då det inte längre gick att kontrollera det dödliga Reaperviruset, en mur restes och alla som kom nära sköts skoningslöst ned av militären. Nu är året 2033, nya smittoffer har upptäckts i London och tack vare att Skottland bevakas via satteliter så har man sett tecken på att det finns överlevande kvar. Finns det överlevande borde det finnas ett botemedel tänker regeringen och slänger in Major Eden Sinclair, snygga Rhona Mitra som tränade på att slåss i flera veckor innan inspelningen, med en mindre grupp specialister för att under tidspress hitta och leverera botemedlet.

Sinclair och gänget hinner knappt anlända till sjukhuset där doktor Kane, spelad av Malcom McDowell – Alex i A Clockwork Orange för den som tycker sig känna igen namnet – som förmodas vara den som framställt botemedlet arbetat, innan svårighetsnivån på uppdraget går från medium till hard.

Sinclair räddades som barn från att hamna i karantänen av militären och verkar ha uppfostrats av staten, hon är stenhård och påminner om en mindre tuttig version av Lara Croft och en kvinnlig Snake Plissken med färre one-liners, något som från början var inskrivet i manus men ströks till förmån att göra henne mer bitter och härdad, tyvärr måste jag nog säga då jag gillar anti-hjältar med ostiga kommentarer. Men hon får jobbet gjort och sparkar rejält med rumpa i processen.

Det är inte många händelselösa sekunder i filmen, skådespeleriet är över medel för genren och biljakten är något av det roligaste jag sett i det slaget. Punkarna visar hur man ställer till med en riktigt schysst grillfest och får gästerna att känna sig varmt välkomna. Och, vad håller doktorn på med… egentligen?

Är man en anhängare av karaktärsutveckling och realism så kan man skippa den här filmen. Gillar man däremot fordon som exploderar för minsta lilla, ohämmat våld och makaber humor så är det bara att låta sin hjärna besudlas, och det menar jag på ett bra sätt. Det är skönt med filmer som inte tar sig själv på för stort allvar då och då. Och visst, vill man lägga in ett budskap i filmen och dra referenser till mediahysterin som kommer som ett brev med brevbäraren varje gång en influensa namngivet efter valfritt djur kommer härjandes, så går det jättebra.

Jag väljer dock att rakt av se den som en kitschig hommage till 80-talet och den sortens kick-ass filmer. Det enda som drar ned betyget är att det finns noll och ingen karaktärsutveckling, det hade varit trevligt att se Sinclair utveckla något starkare band till sina mannar mer än att de är cannon fodder. Distansieringen gör att hon blir en väldigt platt karaktär och ingen jag riktigt bryr mig om mer än att hon ska driva handlingen framåt.