Hem Recensioner Dokumentär Catfish

Catfish

Catfish

En paranoiaskapande dokumentär från intranätet.

Fotografen Yaniv Schulman (Nev i filmen) gillar internet, film och sociala medier. Tillsammans med sin bror Ariel (Rel i filmen) driver de medieföretaget Supermarche från ett litet kontor på Manhattan, New York. Det är där som filmen Catfish börjar. När Nev fått kontakt med en supertalang som heter Abby från det lantliga Ishpeming, Michigan. Hon är bara 8 år men kan måla både akvarell och olja väldigt precist, det bevisar hon genom att måla av en bild Nev fått publicerad i en tidning – för att sen skicka den till Nev helt sonika. Som en liten hobbyinsats engagerar sig Nev i Abby, vilket kommer leda till en relation med hennes familj, via facebook och chat/email.

Abby’s mamma, som skickar flera av Abby’s original till Nev via posten tycker att det är roligt att Nev intresserar sig för hennes konst, likaså Megan, som är Abby’s 19-åriga syster och minst lika talangfull. Hon sjunger covers, målar och dansar samt sköter hästar på sin mellanstora ranch i Gladstone.

Av en händelse så filmas inledningen av den här onlinerelationen mellan Nev och familjen Pierce av Nev’s vän och kollega Henry Joost, vilket resulterar i en fullängdsdokumentär med en något thrillerbetonad sista akt. Att det finns material att hämta ur den söta lilla kommunikationen som påbörjas mellan Nev och Abby beror på att Nev onlineförälskar sig i den äldre systern Megan, med vilken han får en väldigt god kontakt och utbyter mycket privata meddelanden med. En relation som kommer ställas på sin spets när ett spontanbesök till Michigan planeras, för att äntligen få träffa den sköna donnan som gömt sig bakom facebookuppdateringar och bilddelningar.

Diskussionerna kring huruvida Catfish är en riktig dokumentär eller en smart ihopsatt mockumentär är självklart igång på internet sen filmen visades första gången. Det finns hemsidor som poängterar både logiska förklaringar till varför det här borde vara en ”falsk” film och så finns det dem som försvarar det. Precis som med alla spektakulära dokumentärer så blir det såhär. Ta till exempel Grizzly man (2005) eller den mindre kända FUBAR (2002) som är två exempel från varsin sida, den ena osäkert hur sann den är medan den andra (FUBAR) är öppet en mockumentär, men som ändå lyckas ”lura” många i sin publik. Skaparna till Catfish hävdar starkt att deras film är på riktigt – och tills motsatsen bevisats (jag hittade inga tillräckliga bevis på nätet nu) så är jag beredd att tro på det.

Välregisserad, möjligen överregisserad så följer vi efter Nev under hans romantiserande kring familjen Pierce med varierande bildkvalitét beroende på om handkameror eller filmkameror används. Det är snyggt och prydligt, organiserat filmat och grabbigt med en storstadskänsla hos människorna. Den första halvan av filmen står i kontrast till den andra bildmässigt då det går från öppet, nära filmat utan mikrofoner till den raka motsatsen. Hela filmen vänder och den något flamsiga och lustiga känslan som inleder byts ut till en mycket mer mystisk och fascinerande.

Catfish är en fascinerande film, baserat på sin handling och idé, det gäller oavsett om den är sann eller inte. Den erbjuder en generell tanke kring relationer på internet som kan fungera som lätt skrämmande och avskräckande, något som de flesta möjligen borde tänka på när de delar med sig av sina bilder, sin information och sina tankar. Helt klart en välpresenterad, ovanlig och inbjudande dokumentär som med viss försening inte kom igång förrän efter introduktionen men då spurtade så det både räckte och blev över.

Är du intresserad av sociala medier, facebook eller liknande så kan det här vara den dokumentären som du gör bäst i att se i år. Mycket välförtjänt alla lovord på fodralet och alla som jag givit här i min lilla text.