Hem Recensioner Komedi Bröderna Karl...

Bröderna Karlsson

Bröderna Karlsson Bluray

Jag är inte målgruppen för det här.

Många har skrattat åt den här filmen verkar det som, möjligen är det något fel på mig och min smak, om man nu kan säga så. Jag tycker inte att det här är underhållande.

Det är svenskt, det är i långfilmsformat och det är så typiskt. Björn Bengtsson som spelar Nicklas och Hasse är en trevlig prick att titta på och får en rätt hygglig utmaning i att skapa två personligheter. Det är intressant att se hur han löser det här och det gör han ju bra.. Men resten då?

Hur roligt är det egentligen att se ett tvillingpar som inte setts sen de kröp omkring på nåt blomstermönstrat linoleumgolv från sjuttiotalet för att nu återförenas då deras mor gått bort? Inte särskilt tycker jag. Det blir inte heller roligare när den karriärsinriktade Stockholmaren inte är intresserad av någon egentlig kontakt med ”brorsan” utan konstigt nog förnekar dennes existens för nya daten Clara (Tuva Novotny).

När sen den galne, frigjorde brännvinsälskande och rensadelsmakande norrlänningen kommer objuden med en Moraklocka i bagaget blir det inte direkt skojigare. Han är precis som man tror en norrlänning är, men dom är ju lika mycket så som en Stockholmare enbart bryr sig om pengar och fina kostymer. Jobbigt och trist, men det fungerar tydligen eftersom Bröderna Karlsson är en eftertraktad film.

Det blir såklart kalkon av allting och visiten från brodern faller inte direkt i smaken, han drar till sig en massa uppmärksamhet på krogen och beter sig mycket dumt åt, vilket leder till ett åtal samtidigt som det riskerar att välta karriärstegen. Ytterligare dumheter sker i samband med allt och det är bra pump i filmen, det rullar på med nästan inga eller i alla fall oväsentliga ledtider. Gott att se detta i en Kjell Sundvallfilm, som annars ju brukar kunna vara rätt så sega, avsiktligt eller oavsiktligt.

Egentligen är kanske det här en skitbra film, men den faller inte mig i smaken. Alltför förutsägbar, för enkel, det händer inte mycket som lockar till engagemang, allt tycks sockersött och det värsta möjliga slutet innebär inte något annat än sånt som händer folk varje dag i alla fall. Karriärer går i kras, folk skiljer sig och nystartade förhållanden fungerar inte. So f*cking what? Jag förväntar mig nog alldeles för mycket, men varför skulle jag inte göra det när en blurayskiva går loss på strax över 200:-. Å andra sidan kan man väl inte begära att ett format och en kostnad ska kunna borga för en upplevelse likadan för alla.. Den här recensionen är full av motsägelser måhända?

Men bra filmad, bra skådespel – speciellt av Björn Bengtsson som ju drar det allra tyngsta lasset såklart. Högt och bra tempo, frigjorda scener utan en massa censurering, såsom vi gör det i Sverige! Tyvärr är inte Bröderna Karlsson en tillräckligt intressant film, det finns ingen nerv och humorn ligger lite för lågt. Alltför uppenbar. Men för all del, gillar du enkel humor på klassiskt svenskt maner. Kör på, det blir nog bra med den här…

Versionen på bluray skiljer sig inte från mängden direkt, men har ett djup som är trevligt, bra färger och en hel del fina bilder med stor detaljrikedom. Men andemeningen med filmen är nog inte att det ska vara fruktansvärt snyggt, utan som jag nämnt innan, humorn. Det ser riktigt bra ut dock, så har man en blurayspelare och en tv som gillar HD så kör på, det gör filmen ”bättre”.